20190201110658lexusrc300h1.jpg

De Lexus RC werd gelanceerd in 2014 en is dus halverwege zijn carrière. Esthetisch levert de facelift hem een gewijzigde voorzijde op, die de inspiratie haalt bij de grote LC. We merken vooral nieuwe koplampen met led-verlichting en kommavormige dagrijlichten, achteraan krijgen de lichten een duidelijkere L-vorm om nauwer aan te sluiten bij de nieuwe merkidentiteit van de Lexus-coupés.

20190201110659lexusrc300h2.jpg
20190201110659lexusrc300h3.jpg

F-Sport

Het maakt de coupé subtieler en eleganter, maar wie het sportiever wil kan nog steeds kiezen voor de F-Sport-uitvoering. Die heeft een expressiever radiatorrooster en 19-duimsvelgen.

20190201110703lexusrc300h4.jpg
20190201110659lexusrc300h5.jpg

2+2

Ook binnenin evolueert er het een en ander. Maar daar springen vooral de uitstekende afwerking in het oog en de volledige (veiligheids)uitrusting. Opbergvakken zijn er dan weer te weinig. De plaatsen achteraan zijn moeilijk toegankelijk en vooral voorbehouden voor kleine kinderen. In tegenstelling tot de berline, de ES, klapt deze RC de rugleuning van de achterbank wel neer.

20190201110700lexusrc300h6.jpg

Spreidstand

Voordien was deze coupé er als hybride of met klassiekere 2.0 turbobenzine. Die laatste is nu bij de facelift verdwenen. De RC is er dus alleen nog als hybride 300h. De ultrasportieve F blijft nog wel in de catalogus. Diens facelift werd voorgesteld op het salon van Detroit en is te bestellen vanaf mei. In de RC kies je dus tussen een hybride en een atmosferische 5.0 V8 van 464 pk…

20190201110700lexusrc300h7.jpg

Efficiënter

Naast visuele wijzigingen zorgt de facelift ook voor dynamische aanpassingen. De 300h krijgt een aangepaste ophanging met nieuwe dempers. Lexus zegt ook aan de stuurafstelling gewerkt te hebben om de interactie tussen chauffeur en weg te verbeteren. Heel wat specifieke assemblagetechnieken hebben de koetswerkstijfheid verhoogd.

Beheerst tempo

De evoluties maken deze RC nog altijd niet bijzonder snedig sturen, maar hij is er wel duidelijk efficiënter op geworden. Het stuur had nog wat directer gemogen, maar de demping remt de koetswerkbewegingen efficiënt af zonder daarbij het comfort uit het oog te verliezen. Om de RC bij een gezwinde rijstijl te appreciëren moet je er eigenlijk in grand tourisme-stijl mee rijden.

20190201110701lexusrc300h8.jpg

Oude generatie

Het weggedrag vraagt misschien wel om een beheerst tempo, de hybride aandrijflijn heeft meer in zijn mars. De technische kenmerken doen vermoeden dat de RC 300h de nieuwe hybride 2.5 van de Lexus ES 300h en Toyota RAV4 gebruikt, maar dat is niet het geval. Het gaat om een evolutie van de vorige generatie, die onder meer in de IS gebruikt wordt.

Paarden?

Deze RC 300h gebruikt een 2.5 viercilinder volgens de Atkinsoncyclus en met directe injectie in combinatie met een elektromotor van 143 pk, goed voor een totaal vermogen van 223 pk. Op papier levert dat een topsnelheid op van 190 km/u en een sprint naar 100 km/u in 8,6 seconden. Een Audi A5 40 TFSI (190 pk) haalt 241 km/u en doet 7,2 seconden over dezelfde sprint, een 45 TFSI (245 pk) is begrensd op 250 km/u en sprint naar 100 in 6,4 seconden. De subjectieve indrukken geven hetzelfde resultaat: de e-CVT-versnellingsbak van de Lexus vlakt veel sensaties uit. De motor die hoog in de toeren blijft hangen nodigt ook niet uit tot meer. Beter je verwachtingen op voorhand even bijstellen.

20190201110702lexusrc300h9.jpg
20190201110702lexusrc300h10.jpg

Wel efficiënt

Deze versie van Lexus’/Toyota’s hybride aandrijflijn heeft dus nog het “koffiemoleneffect” bij stevige acceleraties, maar als je anticipeert en meer ontspannen rijdt blijft de Lexus wel efficiënt. Het rijcomfort en de discrete motor vallen bijvoorbeeld in de smaak, net als de occasionele rit in elektrische modus zonder dat je de batterij hoeft op te laden. De Lexus RC 300h verbruikt gemiddeld 6,2 l/100 km (WLTP) en de CO2-uitstoot van 114 g/km (NEDC 2.0) maakt hem relatief interessant in Vlaanderen.

Prijskaartje?

Lexus zet zijn RC in drie uitvoeringen in de catalogus: Executive Line, F-Sport Line en Privilege Line. De basisprijs bedraagt € 51.900, de twee andere uitvoeringen kosten allebei € 56.420. Stevige prijzen, maar daar krijg je wel een uitgebreide standaarduitrusting voor in de plaats. De enige opties zijn metaallak, een panoramadak en een Mark Levinson-geluidsinstallatie.

20190201110703lexusrc300h11.jpg

Besluit

De stilistische en dynamische wijzigingen maken deze Lexus RC 300h aantrekkelijker. Maar ga niet teveel op de eerste sportieve indrukken af: de hybride aandrijflijn van deze coupé is vooral afgesteld op maat van chauffeurs met een ontspannen rijstijl.