2019041616093018c0973013.jpg

De nieuwe A-Klasse moet op termijn een gezin met acht telgen vormen. De Hatchback is er al sinds vorig jaar, de Berline is net gelanceerd en nu is de CLA is nu aan de beurt: de vierdeurs coupé die in 2013 als gok werd geïntroduceerd en zes jaar later 750.000 keer van de band is gerold. Spreekt voor zich dat Mercedes een vervolg aan dat succesverhaal wil breien, ook al wordt de tweede generatie iets hoger gepositioneerd om de afstand tussen de kwieke A-Klasse en de klassieke C-Klasse te dichten.

Wacht eens even, had de A-Klasse met de Berline al geen vierdeurs in zijn rangen?

Zelfs Mercedes geeft toe dat twee gelijkaardige modellen binnen dezelfde ‘klasse’ verwarrend is. Maar omdat de Duitsers hun CLA steeds meer als een zelfstandig model zien beter dan een afgeleide van, is er volgens hen plek ontstaan voor een klassiekere sedanversie van de A-Klasse, die in België de naam Berline krijgt. Zet het tweetal evenwel samen en je moet al naar het profiel of de achterkant kijken om het verschil te zien, hoewel de afmetingen in alle richtingen verschillen.

2019041616093018c0973033.jpg

Waar zitten de verschillen tussen A-Klasse Berline en CLA Coupé dan precies?

De CLA Coupé is lager, breder én een fractie langer dan de Berline om dynamischer voor de dag te komen. Ten opzichte van het uitgaande model is de wielbasis ook met 30 millimeter toegenomen, ten voordele van het passagierscompartiment. Door het grotere glasoppervlak lijkt het zelfs alsof de binnenkant in zijn geheel is gegroeid, maar dat blijkt optisch bedrog. De koffer is zelfs een beetje kleiner geworden, maar heeft wel een bredere toegang om spullen makkelijker te kunnen laden en lossen. Desondanks blijft het voorin aangenamer toeven dan op de achterbank, waar de hoofdruimte nog steeds niet royaal is.

2019041616093018c0973053.jpg

Is ‘dynamisch’ ook het sleutelwoord als het over de rijkwaliteiten gaat?

De vorige CLA was redelijk stug geveerd, ongeacht de uitvoering. De nieuwe tapt op dat vlak uit een ander vaatje, door een comfortabele afstelling met een precieze sturing te combineren. Zelfs op de standaardsetup met grote velgen is de demping patent, terwijl de koets nooit echt gaat overhellen in sportief genomen bochten. Kortom: een gedegen compromis dat de CLA nog een stuk veelzijdiger maakt, zeker in combinatie met het verhoogde comfort aan boord. Zelfs de zetels zijn tegenwoordig van het zachtere type, net als de plastics die ook een upgrade hebben gekregen.

2019041616093018c0973034.jpg

Valt er onder de motorkap evenveel goed nieuws te rapen?

Op technisch vlak neemt de CLA gewoon de motoropties van de A-Klasse (Berline) over. Nog even geen hybridemotoren dus, maar wel twee turbodiesels en evenveel benzines die in verschillende vermogenstrappen te hebben zijn. De populaire 180d is tegenwoordig een 1.5 van Renault-makelij, die weliswaar zuinig is maar niet bepaald pittig. De optionele 7G-DCT-automaat slooft zich uit om de gaten te dichten, maar zo goed als bij de 2.0 turbodiesel van Mercedes zelf lukt dat niet. Vanaf de 200d met 150 pk wordt het dan ook interessant, mede omdat die nu al aan de strenge Euro 6d-norm voldoet en heel weinig schadelijke NOx uitstoot. Hoe de nog kleinere 1.3 turbobenzine in de CLA presteert, hebben we nog niet kunnen quoteren. Wordt dus vervolgd met een test in eigen land.

2019041616093018c0973081.jpg

Verder nog iets dat je zeker van de nieuwe CLA moet weten?

Dat hij bij vergelijkbare motor en uitvoering ongeveer 3.000 euro duurder is dan de Berline, en bijna 4.000 euro meer kost dan de Hatchback. Daarvoor krijg je een Ster die zijn gekrompen CLS-outfit tot in de perfectie draagt en bovendien standaard een gesofisticeerde achterophanging heeft. Mede daardoor rijdt de tweede generatie een stuk comfortabeler, zonder het betere bochtenwerk te schuwen. Doe daar nog een update van het MBUX-infotainmentsysteem met slimme stembediening bij en je krijgt een product dat zijn mannetje prima staat in het niemandsland tussen de A en de C-Klasse.

2019041616093018c0973051.jpg

Besluit?

Zes jaar na datum is Mercedes nog steeds moederziel alleen om een compacte vierdeurs coupé in het premiumsegment aan te bieden. Audi heeft weliswaar een A3 Sedan op stal, maar dat is eerder een concurrent voor de recent gelanceerde A-Klasse Berline die nu ook in het gamma zit. De enige wolk aan de einder is de BMW 2 Reeks Gran Coupé, die al in de coulissen staat te popelen om de strijd met de Coupé aan te gaan. Maar tegen dan heeft Mercedes alweer een nieuwe CLA in stelling, te weten de Shooting Brake, waardoor de concurrentie opnieuw op achtervolgen is aangewezen. Zeiden we trouwens al dat er binnen de kortste keren ook nog een GLA én een GLB bijkomen om de familie van acht compleet te maken?

2019041616093019c0126004.jpg