Een studie van het Fraunhofer-instituut voor Werk en Organisatie (IAO) bevestigt dat de elektrificatie van de autosector, vooral onder druk van de CO2-richtlijnen van de Europese Unie, kan leiden tot fors banenverlies binnen de Duitse auto-industrie. De studie, die werd besteld door een reeks Duitse industriële groepen – waaronder BMW, VW, Daimler en Bosch – denkt dat potentieel 35 procent van de werkgelegenheid bij de autobouwers in gevaar is en 44 procent bij de toeleveranciers. En dan is er al rekening gehouden met de schepping van 25.000 nieuwe banen in de sectoren van de batterijen en elektronische onderdelen.

Trump’s belasting kan ook pijn doen…

De andere dreiging voor de Duitse autosector komt van de Verenigde Staten. S&P Global Ratings heeft namelijk berekend dat als de Regering-Trump effectief haar belasting van 25 procent op elke in de VS ingevoerde auto toepast zoals gepland, de Duitse autobouwers hun winsten zouden zien slinken met 10 tot 20 procent in 2019 alleen al. Ter herinnering: Volkswagen, BMW en Daimler horen bij de grootste exporteurs van Europese auto’s naar de Verenigde Staten. In 2018 voerden de Duitse autogroepen volgens hun federatie VDA samen 470.000 auto’s uit Duitsland uit naar de VS.