Hoewel je het vandaag nog niet echt kan zien in het Ford-gamma krijgt elk van de nieuwe modellen van het Amerikaanse merk een of meerdere geëlektrificeerde motorversies. Net zoals bij andere autobouwers wordt over meerdere oplossingen nagedacht: microhybrides, ‘klassieke’ hybrides, plug-in hybrides en een volledig elektrische aandrijving. Nadat Ford op het salon van Brussel de hybride Mondeo break en de plug-in hybride versie van zijn bestelwagen Transit Custom liet zien, kondigt het vandaag het vervolg van zijn offensief aan.

Afspraak begin april

Dat offensief zal begin volgende maand met de nodige luister worden onthuld. Ford Europe vraagt namelijk om alvast 2 april in de agenda te noteren om kennis te maken met zijn nieuwigheden op het vlak van geëlektrificeerde voertuigen. Dat zal gebeuren tijdens een evenement in Amsterdam.

Hybride EcoBoost

In afwachting daarvan geeft Ford ons alvast een paar kruimeltjes informatie om ons ongeduld te temperen. Zo geeft het aan dat de nieuwe Focus en Fiesta vanaf 2020 recht hebben op een microhybride versie van de 1.0 EcoBoost-benzinemotor. Die laatste krijgt een alternator-starter met tandriemaandrijving die energie kan recupereren tijdens het vertragen. Die wordt dan opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 48 volt. Daarna kan die stroom worden ingezet om de verbrandingsmotor te ondersteunen bij het hernemen, maar ook om de boordsystemen van de auto te voeden. Begin april zouden we meer te weten moeten komen over de technische kenmerken van het systeem.