Bruno Wouters

4 DEC 2006

Gilera : De Maxi‑scooters breken uit !

De Piaggio- groep, eerste Europese constructeur van tweewielers, stelde te Milaan zijn vizie voor wat betreft de Maxi-scooters, en geniet ervan om bij diezelfde gelegenheid de concurrentie te verpletteren ! Het is opmerkelijk dat de historische hoofdrolspeler van de scooters (de Piaggio-groep lanceerde de Vespa in 1946 !) zich bij het succes neerlegde van de Yamaha T-Max, de Suzuki Burgman of andere Honda Silverwing, vóór het weerwoord te geven. Het antwoord is evenredig aan de belediging. Inderdaad, de Gilera GP 800 krijgt een tweecilinder motor van 840cc (!) die 75 pk ontwikkelt en die nader bij de 190 km/u komt... toch niet mis voor een «scooter»! Net zoals op de T-Max, werd de motor verbonden aan het buisvormig ijzeren frame. De kracht wordt overgebracht aan het achterwiel door middel van een drijfriem. Deze schikking, die dicht bij die van een motorfiets ligt, wist de kenmerkende zwakheden van de scooters uit. Daar de motorblok schommelend gemonteerd wordt, belooft deze een aantrekkelijk weggedrag. De vrijgevige wielbasis en de 16 en 15 inch wielen zullen deelnemen aan de stabiliteit van het voertuig. Het remmen wordt verzekerd door 3 schijven (300mm vooraan, 280 achteraan) vastgeklemd door Brembo rembeugels. De ophanging maakt beroep op een telescoopvork van 41mm en achteraan vindt men een schommelende arm die tegengehouden wordt door een mono-vering, zijdelings & horizontaal opgezet. Zijn verwoestend uitzicht hijst een meer sportiever dan een functioneel kostuum. Hopelijk zal de praktische kant niet volledig wegvallen in plaats van de werkelijke veelzijdigheid die een scooter ons zo goed kan bieden...
Advertentie
Advertentie
Advertentie