Nadat GM een veertigtal dagen onder ’Chapter 11‘ overleefde, herrijst het nu uit zijn as. Helaas gebeurt dit niet zonder toegevingen. Volgens het nieuwe beleid van het bedrijf moeten de activiteiten meer klantgericht zijn. Zo wordt er sneller en gerichter op de wensen en smaken van de klant ingespeeld.
Vier merken
De grondige herstructurering heeft zijn gevolgen. GM behoudt nog vier merken: Buick, Cadillac, Chevrolet en GMC. Om de personeelskosten te verlagen, zal het aantal werknemers nog voor het einde van dit jaar verminderen van 91.000 naar 64.000. Van de 47 bestaande productie-eenheden blijven er na de herstructurering ‘slechts’ 34 over.
Vier grote aandeelhouders
Met 60,8 % van het kapitaal wordt de Amerikaanse staat de grootste aandeelhouder. Daarna volgen de pensioenfondsen met 17,5 % en de Canadese regering en de Staat Ontario met elk 11,7 %. De staatslening die de onderneming van het faillissement redde, moet voor eind 2015 terugbetaald zijn. GM maakt zich sterk dat het daar nog voor deze datum in zal slagen.
Directe communicatiepolitiek
De constructeur wil ook dichter bij zijn cliënteel staan. Zo wordt volgende week de nieuwe website ‘Tell Fritz’ gelanceerd. Met ‘Fritz’ bedoelen ze CEO Fritz Henderson. Iedereen kan op deze site terecht met opmerkingen of ideeën over GM.
Come back van Bob Lutz
Na de turbulente verwikkelingen van de laatste maanden had het icoon van de Amerikaanse autobouwer zijn ontslag gegeven. Toch wordt Bob Lutz weer bij de hervormingen betrokken en komt hij aan het hoofd te staan van de afdeling ‘Communicatie en Marketing’.