De toekomst staat niet stil, en dat geldt vandaag des te meer. Want terwijl je nu al dankzij kunstmatige intelligentie van Google de zuinigste route kan kiezen wanneer je een bestemming ingeeft op Google Maps, wilt het Amerikaanse bedrijf binnenkort meehelpen bij de verbetering van het beheer van verkeerslichten in steden over heel de wereld.

Het door Google gelanceerde project, met de toepasselijke naam Green Light, is gebaseerd op de volgende hypothese: aangezien de vervuiling op kruispunten tot 30 keer hoger kan zijn dan op een gewone weg, en aangezien omgeveer de helft van de uitstoot op deze kritieke punten te wijten is aan gemotoriseerd verkeer dat constant stopt en doorrijdt, waarom zouden we dan niet de hulp inroepen van kunstmatige intelligentie om alles soepelr te laten verlopen, wat zowel de verkeersdrukte als de luchtkwaliteit ten goede komt?

Een tiental proefsteden

In de praktijk is Google Maps al in staat om een heleboel statistieken en verkeerstrends te verzamelen, die voorgelegd kunnen worden aan een AI-systeem om een ideaal verkeersmodel vast te stellen en daarbij een reeks aanbevelingen te doen om de programmering en samenwerking van verkeerslichten te optimaliseren. Het uiteindelijke doel is om het verkeer soepeler te laten doorstromen en het aantal stop- en vertrekmomenten bij verkeerslichten zoveel mogelijk te verminderen.

De techgigant heeft net aangekondigd dat de eerste resultaten van zijn tests, die in een tiental steden zijn uitgevoerd, waaronder Seatlle, Jakarta en Boedapest, het mogelijk maken om 30% minder te stoppen en daarmee 10% minder vervuiling te creëren aan kruispunten met verkeerslichten. Green Light is in staat om duizenden kruispunten tegelijkertijd te analyseren om het verkeer binnen steden te verbeteren. Hoe groter het project wordt, hoe meer gegevens Google ter beschikking heeft, waardoor de AI de werking van verkeerslichten nog verder kan optimaliseren. Een technologie die goed van pas zou kunnen komen in een drukke stad als Brussel!

?