2009 was een uniek jaar in de Formule 1. De FIA besloot verschillende nieuwe technische regels door te voeren om meer inhaalacties op het circuit te krijgen (een eeuwige tweestrijd die vandaag nog steeds woedt, denk maar aan de nieuwe auto’s van 2022). Drie teams wisten optimaal gebruik te maken van de nieuwe regels door een deel van de crashstructuur aan de achterkant in te zetten voor meer downforce, de zogenaamde dubbele diffusor. Die teams waren Toyota, Williams en... Brawn GP.
Bijna volledig ontwikkelde auto voor 1 pond
Brawn GP was een nieuwe speler in het kampioenschap en het gevolg van Honda die zijn deelname aan de Formule 1 stopzette aan het einde van 2008. Het Japanse team had echter al een groot deel van zijn bolide voor 2009 ontwikkeld, en ex-Ferrari-teambaas Ross Brawn zag zijn kans schoon. Hij kocht het team over voor een symbolische Britse pond, wist Mercedes-motoren te regelen en stond met Jenson Button en Rubens Barrichello aan de startgrid in Australië voor de eerste race van het seizoen, met een auto die vrijwel kaal was vanwege het gebrek aan sponsors, wat nog werd versterkt door de wit-fluogroene kleurstelling.
Dominante eerste helft van het seizoen
Maar ondanks de compromissen die Brawn moest sluiten om mee te kunnen doen, had hij een grote troef in handen: die dubbele diffusor. Renault, Red Bull en Ferrari probeerden nog te protesteren, maar de stewards zagen geen graten in het ontwerp en Brawn wist 6 van de eerste 7 races te winnen met Button op kop en Barrichello drie keer op de tweede plek. De andere teams wisten hun achterstand wel in te halen en Red Bull met de jonge Sebastian Vettel maakte het nog spannend naar het einde toe, maar uiteindelijk was de voorsprong te groot en haalde Button zijn eerste en enige wereldtitel, terwijl Brawn GP met de constructeurstitel aan de haal ging.
Na een jaar weer verdwenen
De rest is geschiedenis. Het zou het enige seizoen worden waarin Brawn GP meedeed aan het F1-wereldkampioenschap. Eind 2009 kondigde Mercedes aan dat het het team zou overnemen met Ross Brawn als teambaas, met de dominante periode van 2014-2020 als gevolg. Maar nooit eerder wist een nieuw team als underdog zo hard zijn stempel te drukken, alvorens weer van het toneel te verdwijnen. Een uniek verhaal dat het ongetwijfeld verdient om dieper op in te gaan.
De vierdelige docureeks ‘Brawn: The Impossible Formula 1 Story’ maakt gebruik van interviews met Button, Barrichello, Brawn en Nick Fry, de CEO van Brawn GP en Mercedes GP voor Toto Wolff, maar ook met Red Bull-teambaas Christian Horner (die niet vies is van camera’s). Ook worden er heel wat “ongeziene” F1-archiefbeelden gebruikt. We zijn benieuwd!