De Belgische constructeursfederatie Febiac publiceert verschillende keren per jaar haar traditionele tussentijdse rapport over de Belgische automarkt. Aan het einde van het derde kwartaal van 2023 zijn er 374.848 nieuwe inschrijvingen geteld, tegenover 281.490 in 2022, 313.567 in 2021 en 333.607 in 2020 tijdens dezelfde periode van 9 maanden. Op basis van dit tussentijdse resultaat, schat Febiac in dat de nieuwe automarkt het jaar 2023 zou moeten afsluiten met om en bij de 470.000 nieuwe inschrijvingen, de beste prestatie van de jaren 2020.
Boost van bedrijfswagens
Dit resultaat wordt zeer duidelijk gedragen door de sector van bedrijfswagens. Die waren namelijk goed voor bijna 70% van de nieuwe inschrijvingen (68%, om precies te zijn) tijdens de eerste 9 maanden van 2023. Een aandeel dat 'slechts' 57,4% bedroeg in 2019, voor de pandemie. Het is dus niet verrassend dat de (premium) elektrische modellen aan de top staan van de Belgische automarkt op dit moment, zoals duidelijk wordt geïllustreerd door de top 3 van de meest ingeschreven auto's in België in 2023 tot nu toe.
Top 10 meest ingeschreven nieuwe auto's in België op het einde van Q3 2023:
1. Tesla Model Y: 8.980 inschrijvingen
2. Volvo XC40: 8.336 inschrijvingen
3. BMW X1: 7.868 inschrijvingen
4. Dacia Sandero: 7.813 inschrijvingen
5. Toyota Yaris: 7.118 inschrijvingen
6. Citroën C3: 6.904 inschrijvingen
7. Mini Cooper: 6.497 inschrijvingen
8. Peugeot 308: 5.775 inschrijvingen
9. Volkswagen Golf: 5.708 inschrijvingen
10. Audi Q3: 5.395 inschrijvingen