Full hybride rijders betalen meer belastingen
Neem bijvoorbeeld de full hybride Toyota Yaris, die is uitgerust met een kleine elektrische motor naast de benzinemotor. De elektromotor zorgt ervoor dat een deel van de energie van de brandstofmotor en de remmen heroverd wordt, waardoor het totaal verbruik van het voertuig aanzienlijk afneemt. De hogere aanschafprijs van een full hybride model kan zodoende op termijn worden terug verdiend vanwege de besparing op benzine. Een jaarlijkse korting op de verkeersbelasting zou moeten helpen om autobezitters over de streep te trekken. Maar binnen het hervormd systeem betaal je voor een full hybride Toyota Yaris 166 euro per jaar, terwijl je aan een benzineversie slechts 110 euro per jaar kwijt bent. Daar fronsen de wenkbrauwen wel even van.
De cilinderinhoud bepaalt de hoogte van de verkeersbelasting
De complicatie wordt in dit geval veroorzaakt door de cilinderinhoud. De full hybride Yaris (1.5 liter) heeft ruimere cilinders dan een standaard Yaris die volledig op benzine rijdt (1.3 liter). Het grotere volume zorgt echter niet voor meer uitstoot, omdat de elektrische motor bij het optrekken de voortstuwing voor zijn rekening neemt. Maar volgens de Europese norm (waarop onze verkeersbelasting is gebaseerd) is de cilinderinhoud de maatstaf. Hoe meer liter/cc, hoe hoger de belasting. Dus ook indien Toyota met een 1.3 liter full hybride Yaris op de markt komt (wat niet te verwachten is) zal je als groene rijder evenveel verkeersbelasting betalen dan wanneer je voor hetzelfde model met slechts een vervuilende benzinemotor kiest. En dat terwijl een full hybride auto tijdens korte stadsritten bijna 40 procent minder CO2 uitstoot.
Geen aanpassing van de regelgeving in zicht
De Toyota Yaris is geen uitzondering. Ook voor andere full hybride auto’s, waaronder de Toyota Auris en de Ford Escape, geldt dat rondrijden in de milieuvriendelijke uitvoering geen belastingvoordeel oplevert. Een oplossing zou zijn om bij de vaststelling van verkeersbelasting de cilinderinhouds-norm te vervangen door de ‘ecoscore’, een andere wetenschappelijke maatstaf voor milieuvervuiling. Helaas denkt milieuminister Joke Schauvliege daar voorlopig niet aan. “Er zijn al vrijstellingen voor auto's met zowel een elektrische als een verbrandingsmotor, op voorwaarde dat ze een maximale CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer hebben", zegt Schauvliege. "Aan die vereisten kunnen full hybride voertuigen echter niet voldoen."
In de gedachtegang van de Vlaamse overheid zijn full hybride auto’s dus net niet groen genoeg om in aanmerking te komen voor een beloning. Als je in de hybride-klasse toch een korting op de verkeersbelasting wenst, zal je moeten kiezen voor een plug-in hybride auto. Bij dit type voertuigen kan de accu van de elektromotor ook van buitenaf worden opgeladen door de auto aan te sluiten op het elektriciteitsnetwerk. Wat wel voordelig is bij een milieuvriendelijke wagen zijn de leningen. Een groene autolening is altijd net iets voordeliger dan een lening voor een gewone auto.
Geldbank.be