20210804042612h2xglobal(1).jpg

H2X is een startup die probeert om voldoende geld bij elkaar te krabben om bedrijfsvoertuigen op waterstof op de markt te brengen. Het had eerder al bestelwagens en een taxi aangekondigd, maar met de pick-up Warrego (vernoemd naar een rivier in de Australische staat Queensland) betreedt het bedrijf de markt van de in Australië zo populaire ‘Ute’, het bedrijfsvoertuig voor alle terrein. De Warrego kan ondanks een aantal esthetische aanpassingen niet wegsteken dat hij een verbouwde Ford Ranger is. De diesel- en benzinemotoren in de neus zijn vervangen door een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit waarmee de elektromotor wordt gevoed.

20210804042611h2xglobal(2).jpg

Hoog laadvermogen

Die elektromotor ontwikkelt 95 pk, maar toch blinkt de Warrego uit door zijn nuttig laadvermogen van 1.500 kilo, het dubbele van een klassieke Ford Ranger. De Australiërs noemen hun voertuig vooral geschikt voor gebruik in mijnsites, havens, voor boswachters en grenscontrole. Met andere woorden: op locaties waar niet altijd de nodige elektrische infrastructuur is om een batterijwagen op te laden, maar waar wel traag waterstof kan worden opgewekt met behulp van zonne-energie. Dat verklaart waarom H2X ook een stroomgenerator op waterstof aanbiedt met vermogens van tot 100 kW.
20210804042612h2xglobal(3).jpg
Wanneer H2X zijn producten op de markt zal brengen en hoeveel ze zullen kosten, is nog niet geweten. Maar voor wie er een wil, kunnen we alvast melden dat het bedrijf vestigingen heeft in Australië, de VS, Maleisië en… Spanje (Barcelona).

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: