Wie vandaag een elektrische auto wil opladen, moet dat doen met behulp van een laadpunt en een kabel. Die operatie vereist dat de wagen stilstaat tot wanneer de batterij weer voldoen aangesterkt is. Maar net nu het oplaadnetwerk zich zo’n beetje overal in Europa aan het ontwikkelen is denken ondernemingen en universiteiten na over alternatieven, met de bedoeling om ons het leven te vergemakkelijken.
In de Amerikaanse Midwest, meer precies in Indiana, is de universiteit van Purdue in zee gegaan met de Duitse startup Magment om een ‘magnetische weg’ op punt te stellen. Die zou maken dat je niet langer moet stoppen en de auto moet inpluggen aan een laadpunt, omdat hij rijdend wordt opgeladen.
Technisch gezien bestaat deze “straat 2.0” uit cement en gerecycleerde magnetische deeltjes, hoofdzakelijk uit elektronisch afval. Die mengeling staat garant voor een efficiëntie van tot 95 procent bij de overdracht van elektrische energie.
De staat Indiana, de universiteit van Purdue en Magment GmbH willen deze zomer een reeks tests uitvoeren. Als die positief blijken, zal de Amerikaanse staat een strook van 400 meter aanleggen waar voor de gelegenheid omgebouwde elektrische vrachtwagens over zullen kunnen rijden. Nadien zou dan een snelwegstrook in magnetisch beton kunnen volgen.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: