20210804044247r1.jpg

Toen hij in 1983 werd voorgesteld had de Renault 25 het doel om dikke BMW’s en Mercedessen onder vuur te nemen. Het Franse bedrijf was daarbij niet over één nacht ijs gegaan: een moderne en statige lijn, een vorstelijk comfort, een volledige uitrusting en een V6 van 2,5 liter. Toch zou het nog een jaar duren voor deze V6 door een turbo mocht ademen. De R25 V6 Turbo was bij zijn lancering het lievelingswapen van Franse CEO’s. Zijn V6 van 182 pk bracht de Franse berline in alle comfort tot boven de 220 km/u.

20210804044253r3.jpg

In 1988 onderging de R25 een facelift om hem aan de smaak van de dag aan te passen. De Duitse concurrentie werd echter steeds driester. In 1990 herwerkte Renault zijn V6 en ontwikkelde hij tot 210 pk. De R25 won meteen 10 km/u aan topsnelheid. Vandaag is deze R25 V6 Turbo grotendeels vergeten, waardoor hij een betaalbare youngtimer is met verrassende prestaties en comfort op overschot.

20210804044254r2.jpg

5 dingen die je moet weten voor je koopt:

  • De betrouwbaarheid is goed, maar specifieke onderdelen zijn lastig te vinden. Controleer zeker de elektronica, die vaak wispelturig kan zijn.
  • Vergeet het levendige rijgedrag van een moderne limousine: de R25 is heel wollig opgehangen. Het is in de eerste plaats een kilometervreter voor de snelweg.
  • Het uitrustingsniveau Baccara is het meest begerenswaardige: leder, airco, cruise control…
  • Er was ook een limousineversie, met een 23 centimeter langere wielbasis en een totale lengte van bijna 5 meter.
  • De huidige marktwaarde ligt tussen de 6.000 euro voor een gezonde auto en 10.000 euro voor een schitterende Baccara.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: