Lang geleden, begin jaren 2000, stond er in de Harley-catalogus een Sportster 1200 Sport, die in 2004 tot 1200 Roadster werd omgedoopt. Die werd in 2009 opgevolgd door de ravissante XR1200. Deze meeslepende machine ontgoochelde de aficionado’s van het merk enigszins en verdween drie jaar later uit de catalogus. Afgelopen met de klassieke Sportster 1200 dus. De andere varianten in het gamma hadden een aangepaste voorvork, of een enorm en smal voorwiel, of net een klein en breed voorwiel, of voetsteunen die te ver naar voren stonden. Kortom: alles behalve een echte Sportster, die in zijn tijd kon wedijveren met de Britse machines die op het Amerikaanse vasteland het hoge woord voerden.
Het doet ons dus plezier de Roadster te zien, een soort “return to the roots”, een bruikbare en alledaags inzetbare motor die niet alles opoffert om de getatoeëerde liefhebbers van het merk te plezieren.
Het design is minimalistisch, met verkorte spatborden, een klein reservoir, specifieke velgen (19-duims vooraan, 18-duims achteraan). De omgekeerde vork van de voormalige XR1200 en de schokdempers achteraan geven de Roadster een veerweg van respectievelijk 112 en 80 mm, meer dan de andere leden van de familie. Remmen gebeurt door middel van drie remschijven, met ABS als optie. Het stuur krijgt een lager profiel, dankzij de koplamp en het instrumentenpaneel, die laag tussen de voorvork gemonteerd staan.