Een uitzondering voor de Amerikaanse constructeur, die voor zijn nieuwe modeljaren vaak genoegen neemt met nieuwe kleuren of accessoires. De nieuwe motor volgt uiteraard nauwgezet de fundamenten van het merk, met zijn hoek van 45 graden en afzonderlijke versnellingsbak. Er zijn twee groottes: 1.746 en 1.870 cc, die afhankelijk van de versie lucht- en oliegekoeld is of vloeibaar gekoeld via de cilinderkop zoals voordien. Hij krijgt vooral vier kleppen per cilinder, en dat verklaart zijn naam: Milwaukee Eight. De in- en uitlaat werden dus grondig herwerkt, met vooral een betere compressieverhouding. Twee bougies per cilinder zorgen voor de ontsteking. De motoren hebben 11% meer koppel en verbruiken minder dan voordien.

Ook de hitte wordt beter afgevoerd om meer comfort te bieden: een lagere vrijloop, gerichte koeling met olie of vloeistoffen en een gewijzigde uitlaat.

En de evoluties gaan verder: nauwere carters voor meer beenruimte, minder trillingen, een herwerkt geluid, en verbeterd elektrisch circuit,…

De nieuwe motoren vinden hun weg naar het Touring-gamma. De Street Glide Special, Road Glide Special en Road King krijgen de Milwaukee Eight 107 met oliekoeling. De Milwaukee Eight 107 Twin-Cooled maakt zijn opwachting bij de Ultra Limited en de Road Glide Ultra, terwijl de Milwaukee Eight 114 Twin-Cooled bestemd is voor de CVO Limited en CVO Street Glide.

De Touring 2017 krijgt ook een nieuwe ophanging van Showa. Die kan zonder gereedschap of pomp worden afgesteld.