Die 103 heeft niets te maken met de Peugeot motorfiets met dezelfde benaming. Het gaat hier gewoon om de nieuwe cilinderinhoud van de Ultra Limited in “cubic inches”. Dit is met andere woorden goed voor een respectabele inhoud van 1.690 cc en een koppel van 136 Nm in plaats van 126Nm. Maar laat ons wat dieper ingaan op de details van dit nieuw high-end model. Uiteraard werden alle goede onderdelen van de Ultra Classic gebruikt, zoals de “Batwing” voorvork, de cruise control, de Harman-Kardon geluidsinstallatie, de GTX koffers en het Tour Pak, de Brembo remschijven met ABS, het alarm en de intercom.

High-end

De Limited krijgt een exclusieve tweekleurige afwerking, wielen met een chroom afwerking, een nieuwe decoratie voor het instrumentenbord, verwarmde handvaten, een bagagedrager, aangepaste koffers, een 12V/15A stopcontact en vooral het “103ci” motorblok. Dit motorblok zagen we voor het eerst in 2008 op de CVO (Custom Vehicles Operations) modellen. Deze motor zal in 2011 ongetwijfeld ook voor andere modellen gebruikt worden, vooral nu de CVO modellen van 2010 uitgerust worden met 110ci, of 1.800cc motoren! Je begrijpt het al, er is nog wat marge voor de toekomstige modellen.

Evolutie van een evolutie

In 2009 werd het Touring gamma opgefrist met een gloednieuw chassis. Onze test van de Ultra Classic van 2009 maakte duidelijk dat dat een hele vooruitgang was. Wat is er dan nieuw voor 2010? Wat het rijplezier betreft vinden we de uitstekende “96ci” motor terug dat nu nog elastischer en nog gewilliger is. De twin moet het vooral van de lage en middelhoge toeren hebben, waarbij erg veel koppel vrijkomt. Tijdens het rijden voelden we het gewicht van de Electra met moeite, maar bij trage manoeuvres was het wel opletten geblazen. De Ultra Limited van zijn voetsteun halen vergt al heel wat inspanning.

Geen achteruit

Nu de BMW K1200LT uit de catalogus verdween is zijn enige concurrent de Goldwing. In tegenstelling tot de Goldwing heeft de zware Harley geen achteruit. Met een totaalgewicht van meer dan 400 kilo was dat handig geweest. Maar eigenlijk primeert het rijplezier en het is een genoegen is om met dit gevaarte te “cruisen” en van het koppel van deze motor te genieten. Zelfs bochtige wegen verorbert deze Glide opmerkelijk goed. Het bewijs van een uitstekend uitgebalanceerd chassis.

Voldoening

Het remsysteem evolueerde niet, maar we kunnen niet genoeg aandringen om bij een zware Harley niet te twijfelen en de achterrem te gebruiken. In dit geval kan die achterrem veel meer dan alleen maar de motor te vertragen. Zodra je het systeem onder de knie hebt, hoeft je niets te vrezen. De drie remschijven doen hun werk uitstekend. Trouwens, dit model zet niet meteen aan tot een sportief rijgedrag.

High-end (bis)

Onder de verschillende kwaliteiten van dit model vallen vooral de uiterst aantrekkelijke afwerking en de uitgebreide uitrusting in het oog. Aan de andere kant is het instrumentenbord niet echt intuïtief, en dat kan bij het rijden voor gevaarlijke situaties zorgen. De prijs mag er trouwens ook zijn: 28.795 euro. Maar dat is de prijs die je betaalt voor een heel exclusieve "FLHTK Electra Glide Ultra Limited". Enkel de hypercomplete CVO modellen doen nog beter, zeker wat exclusiviteit en prijs betreft.