Infiniti, het luxemerk van Nissan, is nog niet lang actief in Europa. De auto’s zijn erg verzorgd en compleet afgewerkt, maar om echt door te breken in onze contreien ontbrak nog een diesel. Dat hiaat verdwijnt nu met een 3-liter V6 die ons bekend voorkomt.
Ex-Laguna
De V6 dieselmotor maakt zijn debuut in de EX en de FX, de SUV’s (Sport Utility Vehicle) van het gamma. Later zal hij ook de nieuwe berline M aandrijven. Dankzij een turbo met variabele geometrie levert de diesel 238 pk en een koppel van 550 Nm.
Hij wordt uitsluitend gecombineerd met een automatische zevenbak en bezorgt de EX en FX goede prestaties: 7,9 en 8,3 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/u. Infiniti belooft dat je zo goed als niet merkt dat er een diesel in het vooronder ligt. De motor is haast trillingsvrij en klinkt bij gemiddelde toerentallen zelfs vrij sportief.
De Laguna Coupé werd als eerste met deze motor uitgerust. Renault beperkte het koppel tot 450 Nm omdat het niet over een versnellingsbak beschikte die sterk genoeg was om aan al die kracht te weerstaan. Onder de kap van de Japanse SUV’s kan hij zijn potentieel wel volledig ontplooien.