Onlangs
nog verraste GMC met de onthulling van de elektrische Hummer,
die in zijn topversie liefst 1.000 pk ontwikkelt. Met elektrische aandrijving
is het relatief eenvoudig om kolossale vermogens te bekomen, maar de Texaanse
tuner Hennessey bewijst dat het ook kan met klassieke benzine met de Hennessey
Mammoth.
Dat is hun versie van de RAM 1500 TRX, een pick-up (de RAM 1500) met een kap over de laadbak en een drukgevoede 6.2-V8 van 700 pk. Dat is op zich al waanzinnig genoeg als je weet dat dit gevaarte een ladderchassis, een starre achteras en bladveren gebruikt, maar voor Hennessey mag het altijd nog een beetje gekker.
De hele motor is onder handen genomen (nieuwe compressor, herwerkte luchtinlaat, verbeterde koeling, andere injectoren,…) zodat de benzineslurper er 1.026 pk en 1.313 Nm uitperst. 0 naar 100 km/u doe je in 3,2 seconden en over het verbruik zijn ‘vreemd genoeg’ geen gegevens te vinden. Hennessey wil minstens 375.000 dollar voor een Mammoth en zal er slechts 20 exemplaren van bouwen.
Dat is hun versie van de RAM 1500 TRX, een pick-up (de RAM 1500) met een kap over de laadbak en een drukgevoede 6.2-V8 van 700 pk. Dat is op zich al waanzinnig genoeg als je weet dat dit gevaarte een ladderchassis, een starre achteras en bladveren gebruikt, maar voor Hennessey mag het altijd nog een beetje gekker.
De hele motor is onder handen genomen (nieuwe compressor, herwerkte luchtinlaat, verbeterde koeling, andere injectoren,…) zodat de benzineslurper er 1.026 pk en 1.313 Nm uitperst. 0 naar 100 km/u doe je in 3,2 seconden en over het verbruik zijn ‘vreemd genoeg’ geen gegevens te vinden. Hennessey wil minstens 375.000 dollar voor een Mammoth en zal er slechts 20 exemplaren van bouwen.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: