Een werkelijk plezant salon, die betuigt van de goede gezondheid van de twee-wielen sektor in België. Maar tot onze verbazing, ontbreken er enkele merken zoals Aprilia of Moto Guzzi, of de meer exotische als Voxan. Maar men heeft meer geluk dan de fransmannen tijdens hun salon in september : Ducati is aanwezig te Brussel met enkele Sport Classic in verscheidene kleuren, zoals de zeldzame Paul Smart, waarvan alle exemplaren van deze beperkte serie ondertussen reeds verkocht werden. Imago… Ducati verzorgt heel goed zijn imago door zijn rijk verleden overvloedig te ontlenen en door Triumph te begeleiden in een markt waar Harley-Davidson zich afgestort heeft. Het amerikaans bedrijf haalt grootse winsten op de verkoop van wisselstukken en toebehoren voor machines, én kledij voor hun eigenaars, die héél fier zijn om hun liefde voor het mythische merk te tonen ! Haute Couture Triumph plaatst op de voorgrond zijn samenwerking met de befaamde kleermaker Paul Smith, die zich bezig gehouden heeft met het aankleden van de “Bonneville”-serie en heeft dus een kledingcollectie opgemaakt voor de Londense 'boutiques'. Evenwijdig met deze inval in de mode, heeft Triumph een volledige « vintage » kledinggamma ontwikkeld, praktisch voor het motorrijden, door met talent te surfen op het sterke imago en de heimweevolle gloriejaren van het britse merk met een rijk verleden. Hetzelfde dus voor Ducati, waar men handige high-tech wisselstukken voor motors mengt met retro lederen kledij, deze bestemd voor de piloten. MV Agusta, ander mythisch merk, speelt op hetzelfde register, maar dan voor een beperkter publiek. Top 10 Deze constructeurs, met een groots imago, hebben daarentegen maar weinig inschrijvingen voor eigen rekening. Inderdaad, onze japanse vrienden Honda & Yamaha, wandelen hun verkopen aan de top (± 20% elk), gevolgd door Suzuki (12%) en BMW (10%) die Piaggio en Kawasaki voorbijrijden. Daarna volgen Harley, Ducati, KTM, Triumph, om enkel de motors op te sommen. Men moet weten dat, in de cijfers van de FEBIAC, de scooters, de trikes en de quads inbegrepen zijn, wat de prestatie van BMW onderlijnt, waarvan de goedkoopste motor (en niet de meest verkochte) een prijskaartje bezit van minder dan 7.900€ !! De cijfers De inschrijvingen van nieuwe motors zijn steeds toenemend sinds 2001, van 21.229 naar 25.055 stuks in 2004. Lichte stilstand in 2005 met 24.955 stuks. Deze kleine daling wordt vereffend door een verhoging van het aantal inschrijvingen van 3.500 tweedehands motors (met een totaal van ± 63.500 in 2005). In ons land, rijden er dus méér dan 315.000 gemotoriseerde twee-, drie- en vierwielen rond… Uw smaken… De populariteit van de supersport vermindert (- 4%), deze van de customs ook (-2,5%), ten voordele van de scooters en lichte motors van minder dan 125 cc. Ter herinnering : de 125cc blijven toegankelijk voor alle autorijders die een rijbewijs bezitten met een datum van uitlevering voor de 1ste september 2001. De meeste motorrijders (22%) besturen een roadster, sommige zeggen zelfs dat dit van nature de motor is. In een niet zo lang verleden tijd (en de ouderen zullen het zich goed herinneren!) waren alle motors roadsters : de sportieve roadsters waren toegetakeld met een laag stuur, de gran turismo’s volzet met bagages, de trails-roadsters voorzien van nagelbanden... Heimwee, heimwee… De motorwereld heeft zich sindsdien nogal ontwikkeld. Maar kom, en meet er de waarde van op het autosalon van Brussel. © Bruno Wouters