Voor gezinnen is de beschikbare ruimte in de koffer één van de belangrijkste elementen die de keuze voor een auto bepalen. Zeker wanneer er nog een kinderwagen of een reisbedje in de auto moet passen, kan een groter koffervolume de doorslag geven. Maar zijn de cijfers waarmee de constructeurs je verleiden wel correct? Of moet je ze met een korreltje zout nemen?
Een liter is een liter… toch?
De meeste fabrikanten geven cijfers in liter, sommige in kubieke meter. Tot zover de eenduidigheid. In praktijk blijken de cijfers echter niet zomaar met elkaar te vergelijken. De inhoud van een kofferruimte kan je namelijk op verschillende manieren berekenen. De fabrikant toont natuurlijk graag een hoog cijfer, dus durft al eens creatief om te springen met de gebruikte meetmethodes en de definitie van koffervolume…
Bij de grote Europese merken is de Duitse VDA-methode (Verband der Automobilindustrie) een vaak gebruikte standaard. Deze methode gebruikt gestandaardiseerde blokken van 20 x 10 x 5 centimeter (dus met een volume van 1 liter per blok) om het bruikbare volume van een kofferruimte te meten. Daarvan proberen ze er zoveel mogelijk in de beschikbare ruimte te stapelen. Tetris in de kofferbak, zeg maar. Door met blokken te werken houden ze rekening met de onregelmatige vorm van de bagageruimte en wordt het bruikbare volume niet overschat.


De Amerikaanse SEA-methode (Society of Automotive Engineers) gebruikt kleinere blokken en andere richtlijnen. Zij negeren bijvoorbeeld ook het effect van scharnieren die bij het sluiten in de kofferruimte binnendringen. Hierdoor levert deze methode meestal een wat groter volume op.
Om nog maar te zwijgen van de merken die helemaal geen vaste standaard hanteren… Dit gebrek aan uniformiteit maakt het voor de consument moeilijk om de opgegeven koffervolumes te vergelijken. Een auto met “500 liter” kofferruimte kan in de praktijk minder handig zijn dan een model met “450 liter”, afhankelijk van de meetmethode en hoe die ruimte is ingedeeld.
Welke ruimtes worden eigenlijk gemeten?
Maar het kan nog onoverzichtelijker. Wat je meet is namelijk even belangrijk als hoe je het meet. Fabrikanten hanteren verschillende interpretaties van wat precies tot de kofferruimte behoort. Wordt er gemeten tot tegen de hoedenplank of tot aan het dak? De frunk ? En wat gebeurt er wanneer je de achterbank neerklapt?
Gelukkig zijn er dus wel onafhankelijke testers als referentiepunt. Organisaties zoals ADAC in Duitsland meten elke wagen op dezelfde manier op en zorgen daarmee voor eerlijke vergelijkingen. Als consument kun je dus beter op hun cijfers vertrouwen dan blindelings af te gaan op de opgegeven fabriekswaarden.

Is groter altijd beter?
Een groot koffervolume op papier betekent trouwens niet automatisch dat een koffer praktisch is in gebruik. Hier zijn enkele belangrijke factoren die bepalen hoe praktisch een kofferruimte werkelijk is.
Breedte, diepte en hoogte: Sommige koffers zijn smal doordat de wielkasten veel plaats innemen. Sedans hebben dan weer een lagere kofferruimte dan breaks.
Hoogte van de laadvloer: Een hoge laaddrempel kan tillen lastig maken.
Moduleerbaarheid: Kun je de hoogte van de laadvloer verstellen, zetels neerklappen of is er een skiluik?
Vlakke laadvloer: Vervoer je erg lange voorwerpen, dan is een zo vlak mogelijke laadvloer interessant.

Hoe kies je zelf de beste koffergrootte voor jouw gebruik?
Wil je zeker weten dat de kofferruimte aan jouw eisen voldoet? Laat je niet misleiden door marketingclaims en fabrieksopgaves. Gebruik de volgende tips om een weloverwogen keuze te maken.
Check onafhankelijke cijfers: Zoek de metingen op van onafhankelijke testers om goed te kunnen vergelijken.
Plan een testrit: Beoordeel de koffer met je eigen ogen. Neem items mee die je vaak vervoert, zoals een kinderwagen, muziekinstrumenten of sportuitrusting.
Let op praktische details: Test of de zetels makkelijk plat en weer recht kunnen, of je de hoedenplank eenvoudig kunt verwijderen en of er een oplossing is waardoor kleine voorwerpen niet gaan rondslingeren.
Denk na over jouw gebruik: Gebruik je de koffer vooral voor boodschappen, lange vakanties, of specifieke objecten zoals fietsen? Of reist je trouwe viervoeter altijd met je mee?

Conclusie
Laat je niet te zeer leiden door de cijfers die de constructeur opgeeft. Vertrouw op onafhankelijke tests, en vooral: ervaar het zelf. Uiteindelijk draait het om hoe praktisch de koffer voor jouw dagelijks gebruik is. Dus: pak die kinderwagen, ski’s of opblaasbare flamingo en passen maar!