Het uitgangspunt van de 35 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven was om een auto te ontwerpen die over zijn levenscyclus volledig CO2-neutraal is. Het resultaat is deze ZEM, een elektrische auto met 3D-geprinte herbruikbare materialen en zonnepanelen op het dak en de motorkap. De wagen is ook uitgerust met bi-directioneel laden, waardoor hij kan dienstdoen als thuisbatterij wanneer hij niet rijdt.

Toekomstperspectief

Maar dat volstond niet voor CO2-neutraliteit, dus werd er een filter ontworpen die CO2 uit de lucht opvangt. Hoe meer je rijdt, hoe minder CO2 dus. De filter die de studenten ontwikkelden is volledig nieuw en op dit moment loopt een aanvraag voor een patent. Het doel is om ervoor te zorgen dat de oplossing op grote schaal toegepast wordt in de auto-industrie. En dat is ook nodig om impact te hebben, want de individuele resultaten zijn beperkt. Bij 20.000 kilometer kan er zo’n 2 kilogram CO₂ opgevangen worden, waardoor er ongeveer tien auto’s nodig zijn om evenveel koolstofdioxide op te slaan als een gemiddelde boom. Maar vermenigvuldig dat met veel auto’s en je krijgt een extra manier om CO2 de wereld uit te helpen. Al blijft de vraag wat er met de filter gebeurt na 320 kilometer, wanneer hij vol is...

Mooi, maar weinig waarschijnlijk dat er verder ooit iets van komt? Mogelijk, maar Lightyear, dat auto’s bouwt met zonnepanelen op het dak, begon ook ooit als project van studenten aan de TU Eindhoven. En zelfs als het niets wordt, vinden de ingenieursstudenten ongetwijfeld hun weg naar de autowereld om hun kennis in de praktijk te brengen bij bestaande of nieuwe merken.


?