Bugatti is een legendarische naam – even mythisch als Ferrari – maar de productie stopte in 1952. De Italiaanse ondernemer Romano Artioli was ervan overtuigd dat er zaken te doen waren met Bugatti en kocht de naam. In oktober 1987 stichtte hij het bedrijf Bugatti Automobili SpA. Niets is te goed voor zijn nieuwe ‘speeltje’ en Artioli laat een moderne fabriek bouwen in Campogalliano (Italië) en trekt de beste ingenieurs aan. Het plan is (te?) ambitieus, maar deze Bugatti moet absoluut zijn naam waar maken.

Meesterwerk van vier jaar

Op 15 september 1991, de 110 jaar na de geboorte van Ettore Bugatti, wordt de EB 110 voorgesteld bij het kasteel van Versailles. Dit technologisch hoogstandje gebruikt een eigen mechaniek, dus niet van een andere constructeur. En wat voor een mechaniek: een 3,5 liter V12 met vier (!) turbo’s, een manuele zesversnellingsbak en vierwielaandrijving. Bugatti belooft 560 paarden en een topsnelheid van 340 km/u. De luxueuze afwerking en het rijgemak weten de pers te overtuigen.

Op het salon van Genève in 1992 kondigt Bugatti een nog radicalere versie aan, de EB 110 SS (Super Sport). Die weegt minder omdat de aluminium koetswerkpanelen vervangen werden door elementen uit koolstofvezel. De EB 110 SS heeft ook een nieuw motorbeheer, grotere injectoren en een andere uitlaat. Het vermogen klimt tot 610 pk en de topsnelheid gaat boven de grens van 350 km/u. Van deze versie werden maar 33 exemplaren gebouwd, waarvan één gekocht werd door Michael Schumacher.

Vandaag

Een hoge prijs, een complex uiterlijk en de komst van de McLaren F1 maakten het leven van de EB 110 moeilijk. In 1995 viel het doek na 139 exemplaren. De EB 110 wekt nu opnieuw interesse op bij liefhebbers omdat hij goed afgewerkt is, niet vaak voorkomt en ondanks het vermogen gemakkelijk stuurt.

Het exemplaar op de foto’s bij dit artikel wordt trouwens op 7 september geveild in Londen door RM Sotheby’s. Het is een SS-versie waarmee twee eigenaars in totaal 10.100 km hebben afgelegd. Hij is dus als nieuw en wordt geschat op 820.000 tot 1.050.000 euro. Er wordt zelden een EB 110 te koop aangeboden en gezien de explosieve prijsstijging van de markt reflecteert het tweede bedrag wellicht het best de waarde van de EB 110 vandaag.