Liefhebbers van de oude Honda CRX staan nogal sceptisch tegenover de CR-Z, de nieuwe kleine sportieve coupé van Honda. Om zich een groen imago aan te meten, heeft Honda de wilde verbrandingsmotor naar de prullenmand verwezen en concentreert het zich op de hybride. De sportieve coupé CR-Z ontsnapt daar niet aan. Zijn hybridemotor is meer geschikt om brandstof besparen dan om het asfalt in vuur en vlam te zetten. Droog die tranen uit nostalgie want Honda maakt een comeback met een gepeperde versie!
Turbo
Waar het schoentje nog altijd wringt, is de manier waarop Honda extra pk's heeft gezocht. Vroeger kon je een Honda met enkele polsbewegingen de atmosferische motor tot hoog in de toeren jagen. Dat lijkt allemaal tot het verleden te behoren, want het Japanse merk kiest nu voor dezelfde methodes als de concurrentie, namelijk een turbo.
Het resultaat blijft wel indrukwekkend: 1,5 liter cilinderinhoud, 200 paarden en 245 Nm koppel. Volgens Mugen, de huistuner van het merk, lukt 0 tot 100 km/u in 6,6 seconden, dezelfde knaltijd als de Civic Type R.
Om een goed figuur te slaan, werd het gewicht met 50 kg verminderd, onder meer door de motorkap uit koolstofvezel (in de mode, maar let op voor de rekening bij een ongeval), door het onderstel en door specifieke velgen.
Toch ecologisch
De mechaniek maakt grote sier met een suggestief geluid maar kan ook heel zuinig zijn, als we aangekondigde cijfers mogen geloven. Bij een normale rijstijl verbruik je 5,6 l/100 km, als je het potentieel benut zo'n 9,5 l/100 km. De drie rijmodi (Sport, Normaal en Eco) werden behouden.