Om zijn aanbod op de markt van de elektrische auto te versterken, wil Honda nog voor 2030 niet minder dan 30 volledig elektrische modellen op de markt brengen. De 100% elektrische e:Ny1 SUV is de eerste van die elektrische zondvloed die voet aan wal zet op Europese bodem. Nadat het probeerde om potten te breken met zijn ‘e’ stadswagen, met zijn charismatische neo-retro look maar een weinig competitieve verhouding tussen prijs, rijbereik en praktische aspecten, wil Honda nu een versnelling hoger schakelen met een polyvalentere SUV.
Gekke naam?
Hoewel deze eerder bizar genaamde SUV e:Ny1 (op zijn Engels uit te spreken als “i-n-wai-wan”) op het eerste gezicht gewoon een elektrische variant lijkt van de onlangs voorgestelde compacte hybride SUV HR-V e:HEV, is de realiteit iets ingewikkelder. Geen sprake van een ‘multi-energieplatform’ hier, in tegenstelling tot bij een aantal concurrerende SUV’s die Stellantis (Peugeot e-2008, Jeep Avenger, etc.) of Hyundai/Kia (Kona Electric en e-Niro) aanbiedt. De e:Ny1 maakt geen gebruik van de technische basis van de HR-V, maar wel van het nieuwe modulaire elektrische e:N Architecture-platform van Honda, in zijn e:N F (F voor Front) met motor vooraan en voorwielaandrijving. Verder moet je nog weten dat de e:Ny1 een Europese neef is van de onlangs voorgestelde Chinese elektrische SUV’s e:NP1 en e:NS1, die op de markt gebracht worden door de joint ventures GAC Honda en Dongfeng Honda. Net zoals die twee modellen worden de exemplaren van de e:Ny1 die voor Europa bestemd zijn, gebouwd in China.
Praktisch formaat
Qua afmetingen is de e:Ny1 bijna 6 cm (57mm) langer dan zijn hybride neef, de HR-V e:HEV, en dat omwille van 3 cm langere overhangen voor- en achteraan. Daarmee komt hij uit op een totale lengte van 4,39 mter (tegen 4,30 meter voor de Peugeot e-2008 bijvoorbeeld). Hoewel hij de SUV coupé-look van zijn hybride neef over het algemeen overneemt, onderscheidt hij zich met zijn gesloten radiatorrooster. Daarachter zit de laadpoort. Met een druk op een in de bumper ingebouwde knop klapt het geheel automatisch open. Het bevat verlichting zodat je ook ‘s nachts makkelijk de laadkabel kan aansluiten. LED’s geven bovendien de oplaadstatus weer.
Tenslotte zien we ook dat de e:Ny1 een nieuw lettertype inwijdt voor H-O-N-D-A, dat gebruikt zal worden voor de elektrische modellen van de Japanse autobouwer.
Verticaal scherm, min of meer…
Binnenin zien we een gelijkaardige indeling als bij het bestuurderspost van de H-RV. Maar de e:Ny1 ruilt het kleine horizontale scherm van de HR-V in voor een groot verticaal aanraakscherm met een afmeting van 15,1 duim. Honda deelt het scherm echter onder in drie specifieke zones. Het onderste gedeelte bevat altijd de bedieningselementen voor de klimaatcontrole (wat praktisch is in het gebruik), terwijl het middelste gedeelte van het scherm info toont over de staat van het voertuig, de audio-instellingen en de communicatie. Enkel het bovenste gedeelte is gewijd aan de navigatie (ofwel het ingebouwde systeem, ofwel draadloos via Apple CarPlay of Android Auto met kabel). Je kan dus op geen enkele manier genieten van een grote, verticaal opgestelde navigatiekaart die veel ruimte laat voor een zicht op de kaart in de rijrichting. Voor de volledigheid vermelden we nog dat het instrumentencluster bestaat uit een 10,25 duim groot scherm. Hoewel dat eerder volledig is, is de look ervan niet bijster origineel.
Niet ‘magisch’, wel ruim
Het nieuwe platform zorgt ervoor dat de e:Ny1 geen gebruik kan maken van de ‘Magic Seats’ zoals in de HR-V (met zittingen die je naar boven kan opklappen, zoals cinemazetels). Omdat de batterijen bij deze elektrische SUV in de bodem geïntegreerd zijn, moest Honda gaan voor een conventionelere achterbank (met een 60:40 neerklapbare rugleuning). De elektromotor die onder de motorkap gemonteerd is, laat ook geen plaats voor een ‘frunk’ (een koffer vooraan). De e:Ny1 is daarentegen wel ruim en praktisch, rekening houdend met zijn buitenafmetingen.
De koffer biedt een bagagevolume van 344 of 361 liter, afhankelijk van de uitrusting. En de knieruimte achterin is genereus voor dit segment. Ook de hoofdruimte is aanvaardbaar, maar Honda voorziet geen verduisteringsgordijn op het achterste gedeelte van de in de topversie ‘Advance’ voorziene panoramische dak. Het mechanisme, dat veel plaats zou innemen, wordt vervangen door zogenaamd ‘Low-e’ glas dat de zonnestralen in het interieur moet beperken, en… panelen die opgeborgen kunnen worden in de koffer en manueel geplaatst moeten worden om het glasoppervlak te bedekken. Dat gaat gepaard met wat knutselwerk, maar efficiënt is het wel.
Één enkele versie
Op technisch vlak voorzien Honda maar één enkele versie van zijn e:Ny1. De lithium-ion batterij beschikt daarbij over een bruto opslagcapaciteit van 68,8 kWh, goed voor een bruikbare nettocapaciteit van 61,9 kWh. Dat zorgt voor een WLTP-gehomologeerd rijbereik van 412 km.
De elektromotor levert een vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 310 Nm. Dat zorgt voor prestaties die meer dan volstaan, zonder echter de brutaliteit van sommige andere elektrische wagens die in staat zijn om bij elke acceleratie nodeloos agressief uit de hoek te komen. De 0 naar 100-sprint wordt afgehaspeld in 7,6 seconden en de topsnelheid is beperkt tot 160 km/u.
Honda-rijplezier
Tijdens het rijden weet de e:Ny1 over het algemeen te verleiden met een rijplezier dat het Honda-logo waardig is. Je zit hier aan het stuur van een elektrische SUV die zowel comfortabel is (ondanks zijn standaard 18-duims velgen) als dynamisch, met een precieze besturing en een over het algemeen efficiënt evenwicht. We kunnen ook zijn verzorgde geluidsdemping appreciëren. Althans wat de wind- en rolgeluiden betreft, want de elektromotor durft wel van zich laten horen, met een karakteristiek gefluit tijdens de acceleraties. Maar we reden wel met de radio uitgeschakeld...
78 kW, maximaal
De testroute over Noorse wegen tijdens deze eerste kennismaking leende zich tot zuinig omspringen met de stroom in de batterij van onze Honda. Zeker omdat we nauwelijks snelwegen voorgeschoteld kregen. Wel genoten we af en toe van stevige acceleraties, wat op het einde van de rit een gemiddeld verbruik van 16,2 kWh/100 km opleverde. Dat zorgt voor een reëel rijbereik van +- 380 km voor de nettocapaciteit van 61,9 kWh opgebruikt is. De e:Ny1 kan enkel- of driefasig opgeladen worden met een vermogen tot 11 kW. Maar de elektrische SUV van Honda stelt wat teleur wat het snelladen betreft, aangezien hij amper 78 kW aankan in gelijkstroom. De Japanners verdedigen zich door uit te leggen dat ze op die manier de levensduur van de batterij willen verlengen. Maar het zorgt ervoor dat opladen van 10 tot 80% minimum 45 minuten in beslag neemt.
Prijs Honda e:Ny1
We vermeldden eerder al dat er maar één aandrijflijn is. De keuze beperkt zich bij het bestellen dan ook tot het uitrustingsniveau: Elegance of Advance. Ondanks de ‘Made in China’-productie wil Honda de e:Ny1 niet positioneren als concurrent voor low-cost Chinese elektrische SUV’s zoals de BYD Dolphin, die een prijskaartje van € 35.000 draagt en gelijkaardige prestaties kan voorleggen. De e:Ny1 kost minimaal € 47.860. Voor die prijs krijg je wel een complete standaarduitrusting. De ‘Advance’-uitvoering (met onder andere een panoramisch dak, een verwarmd lederen stuur, een premium audiosysteem als meeruitrusting) kost je dan weer minstens € 51.920.
Ons verdict
Hoewel de e:Ny1 SUV niet gezegend is met het charisma van zijn kleine broertje, de ‘e’ stadswagen, is hij wel polyvalenter dankzij een ruim interieur en een overtuigender rijbereik. Maar met een vanafprijs waarmee hij in het vaarwater komt van de Tesla Model Y (vanaf € 47.970), zal de Japanner stevig strijd moeten leveren om potten te breken...