De productieversie van de elektrische Honda is nog niet voorgesteld, maar toch hebben al meer dan 30.000 Europese klanten interesse getoond. De Honda e zal nauw aanleunen bij het conceptmodel dat de Japanners lieten zien en zal eind dit jaar op de markt komen. De eerste leveringen zijn gepland voor begin 2020.
Batterij
De Japanners laten nu meer los over de Honda e dan ze een tijdje geleden deden. Naar huidige normen krijgt de stadsauto een ‘kleine’ batterij, een van 35,5 kWh. De lithium-ionbatterij is watergekoeld, zodat ze ongeacht de weersomstandigheden optimaal kan werken en ook niet kan oververhitten bij het opladen.
Snelladen
De laadklep bevindt zich onder de motorkap vooraan, en de Honda is compatibel met snelladers van het type CCS2. Daarmee kan 80 procent van het rijbereik worden getankt in 30 minuten. Honda geeft een relatief beperkt rijbereik op vergeleken met andere nieuwe elektrische auto’s die de komende maanden worden verwacht. Maar een goeie 200 kilometer vindt Honda genoeg voor dit soort auto.
Gewichtsverdeling
Details over de elektromotor houdt Honda nog voor zich, maar wel weten we dat die de achterwielen aandrijft. De gewichtsverdeling over de assen bereikt een optimale 50/50-verhouding, wat volgens Honda een dynamisch weggedrag moet opleveren.