De Ford S-Max zit sinds het debuut van de tweede generatie in 2015 in de hoek waar de klappen vallen. De consument kiest vandaag immers volop voor SUV’s en crossovers, en niet langer voor monovolumes. Daarom zet Ford nu volop in op nieuwe modellen genre Puma en Explorer, en begeleidt het andere modellen als de C-Max stilaan richting uitgang. De S-Max houdt het nog even vol, en kreeg eind vorig jaar nog een bescheiden update.


De tekentafel
Die update heeft weinig visuele wijzigingen om handen. De S-Max is dus nog steeds een 4,8 meter lange, sportief getekende monovolume, met lage snuit die overloopt in de voorruit en recht aflopende achterkant. Je kunt hem desgewenst nog sportiever aankleden met een ST-Line-uitvoering, of kiezen voor de luxueuzere Vignale-afwerking. Of voor twee nieuwe koetswerkkleuren.
De S-Max is ook nog steeds een vijfzitter, waarbij je optioneel twee extra zitjes voor op de derde rij kunt bestellen. Die zijn weliswaar voorbehouden voor korte ritjes als je er volwassenen op wil laten plaatsnemen, of voor kinderen. Op de tweede rij heb je drie afzonderlijke zetels. De koffer heeft een wat onhandig ruim openzwaaiende achterklep, maar de laaddrempel is laag en geeft toegang tot 285 liter als zevenzitter, 700 liter als vijfzitter en zelfs 2.200 liter als tweezitter. Ruimte te over dus.
Wie de nieuwe Focus en Fiesta gewoon is: de S-Max dateert nog van een generatie daarvoor. Dat zie je aan het dashboard, dat net als in de Mondeo en vorige Focus wat teveel knopjes gebruikt. Wel krijgt de S-Max de laatste generatie van Fords infotainmentsysteem, SYNC3, en maakt de keuzehendel voor de automatische versnellingsbak plaats voor een draaiknop.
De testbank
Ford gaf ons de sterkste diesel mee voor onze testrit, de 2.0 EcoBlue van 240 pk. Die viercilinder werd onder handen genomen voor de invoering van de WLTP-cyclus, maar is nog steeds voorzien van twee turbo’s en produceert 500 Nm. Daardoor sprint hij naar 100 km/u in een relatief vlotte 8,6 seconden, en haalt hij een topsnelheid van 218 km/u. Ford geeft een gemiddeld verbruik op van 5,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 154 g/km.
De vierpitter is niet de stilste motor, maar doet zijn werk wel soepel en energiek. De dieselmotor laat zich uitstekend op koppel rijden, wat je zowat in de meeste verkeerssituaties probleemloos kunt doen, maar schrikt er ook niet voor terug om wat toeren te maken. Hij speelt bovendien uitstekend samen met de achttrapsautomaat, die vrij is van kritiek.
Sturen doet deze S-Max bovendien prima, zeker in de ST-Line-versie die wij reden en die zijn ophanging wat strakker aangetrokken ziet. De voorwielen sturen precies en met verrassend veel gevoel in, het koetswerk blijft mooi in het gareel. Oncomfortabel wordt het gelukkig niet: de Ford weet oneffenheden in de weg vakkundig te verwerken.
De rijpolitie
Kies je een S-Max met automaat (op deze EcoBlue 240 kan dat niet anders), dan kun je kiezen voor een adaptieve cruise control met filehulp. De optionele dodehoekwaarschuwing kijkt voortaan iets verder over de schouder van de S-Max. Verder noteren we parkeercamera’s, uitgebreide parkeerhulp, verkeersbordherkenning en andere zaken waarmee deze Ford meekan met de concurrentie.
De gadgets
Het infotainmentscherm is 8 duim groot, en laat zich bedienen middels touchscreen of stem. Het systeem kan worden voorzien van navigatie en digitale radio. Apple CarPlay en Android Auto zorgen voor je smartphone-integratie.
De rekening
Ford zet zijn vernieuwde S-Max in de catalogus vanaf € 33.350. Daarvoor rij je buiten met de enige benzinemotor in het aanbod, de 1.5 EcoBoost van 165 pk. Krijgt hetzelfde prijskaartje: de 2.0 EcoBlue van 120 pk, die de instapmotor vormt bij de diesels. De 2.0 EcoBlue met 240 pk die wij reden is beschikbaar vanaf de uitvoering Titanium, en kost dan al meteen € 44.905. De ST-Line-versie kost je € 1.800 extra. Op het einde van onze testweek tot slot zaten we aan een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km, zo’n anderhalve liter meer dan wat Ford opgeeft.
Het verdict
Wie op zoek is naar een praktische en moduleerbare gezinsauto kan nog steeds terecht bij een monovolume. De Ford S-Max combineert een ruim interieur met een verrassend dynamisch rijgedrag, dat heel wat SUV’s het nakijken geeft. Maar als puntje bij paaltje komt, zullen de meeste kopers toch zwichten voor (de restwaarde van) een SUV, en wordt deze S-Max in het tweede deel van zijn carrière veroordeeld tot een schaduwbestaan.