Honda gaat ook geen uitdaging uit de weg om een nieuw concept op de markt te brengen. De Pacific Coast, een grappig maar slim concept dat in 1989 op de markt kwam, werd niet door iedereen met evenveel enthousiasme onthaald en werd soms vergeleken met een badkuip of een tupperware. Later kwam er de DN-01, noch scooter, noch custom, en dat ook niet echt een succesverhaal was. Nu is het de beurt aan de NC700S, NC700X en de Integra. Van die drie modellen is de Integra ongetwijfeld het meest innoverende model met een scooter look op het chassis van een motor.

Drie in één

De drie nieuwe modellen van Honda maken gebruik van hetzelfde chassis en mechaniek. De Integra is dus voorzien van een stalen kader en in een hoek geplaatste motor om compacte afmetingen te behouden. Vooraan is de ophanging toevertrouwd aan een conventioneel voorvork, achteraan maken ze gebruik van de welbekende Pro-Link. Ook de verrassende velgen van de drie modellen zijn identiek, 17 duim velgen zijn dan ook ongezien in deze categorie.

Karakteristieken van een motor

De afmetingen van de banden (120/70-17 vooraan, 160/60-17 achteraan) komen we inderdaad meer tegen in de wereld van de klassieke motor. Het remsysteem bestaat achteraan uit een remschijf van 240 mm, vooraan heeft die een diameter van 320 mm. De Integra beschikt over een remsysteem dat aan de ABS werd gekoppeld. Bij het gebruik van de achterrem (die zoals bij de scooters aan de linkse kan van het stuur staat) verdeelt het systeem de remkracht op het achterwiel en tegelijk op één van de drie pistons van de remklauw van het voorwiel. De voorste rem speelt in op de twee andere pistons van de remklauw. 

Atypische motor

De tweecilinder van 670 cc beschikt over eerder atypische kenmerken in de wereld van de tweewielers. De motor van de Integra is eigenlijk die van een wagen dat in twee werd gesneden. Het resultaat is een motor dat aan 6.250 tr/min zijn maximaal vermogen van 52 pk vrijgeeft, en goed is voor een koppel van 62 Nm aan 4.750 tr/min. De compacte afmetingen van de motor heeft ook om enkele originele technieken gevraagd, zoals voor de enkelvoudige uitlaat en de plaatsing van de injectoren.   

DCT

De grootste innovatie van deze Integra zit hem echter in de transmissie. In dit geval een klassieke versnellingsbak met 6 versnellingen met een dubbele koppeling. Een systeem dat in theorie de voordelen en het rendement van een handgeschakelde versnellingsbak en het gemak van een automatische versie moet vervoegen. De Integra laat drie instelling toe: de "D" instelling voor een zuinige rijstijl, de dynamische "S" instelling of de mogelijkheid voor de bestuurder om te schakelen wanneer hij het wenst. Bij de "D" en "S" instellingen blijft het wel nog altijd mogelijk om handmatig te schakelen. Dit is handig als er teruggeschakeld of hoger geschakeld moet worden, daarna blijft de automatische instelling wel ingeschakeld.  

Go!

Tot slot geven we ook nog even mee dat zelf met de normale instelling het systeem een oogje in het zeil blijft houden om te hoge toerentallen te vermijden. Ondanks de eerder atypische zithouding van de Integra is hij heel toegankelijk. De gebruikers van een maxi scooter zullen meteen hun plaats vinden op deze Honda. Alleen het brede zadel zou voor wat opmerkingen kunnen zorgen. De voorzijde van dat zadel is niet bepaald smaller dan achteraan, en dat zal het voor de kleineren onder ons niet altijd gemakkelijk maken om vlot de voeten aan de grond te kunnen zetten. In tegenstelling tot een traditionele scooter volstaat het niet om na het opstarten het gas open te trekken, bij de Integra moeten we eerst de instelling van de transmissie kiezen. 

In de stad

In de "D" instelling schakelt de Integra om en bij de 2.500 tr/min. Bij heel lage snelheden kunnen we dat schakelen ook goed voelen, en dat gaat ook gepaard met wat geluid. Iets meer pit nodig? Dan volstaat het om het gas open te trekken en de Integra zal aan hogere toerentallen schakelen, wat vlotte acceleraties als gevolg heeft. In het stadsverkeer is de Integra op zijn best. De wegligging en het evenwicht zijn uitstekend, hij is lenig en laat je nooit in de steek. De acceleraties en het remmen zijn gewoon doeltreffend. Buiten het wat gladde zadel, en het feit dat bij scooters als de BMW meer plaats is, krijgt hij een 10 op 10. 

Buiten de stad

Toch nog een opmerking op het dashboard, het is wel goed leesbaar, maar het is heel zuinig met informatie en is niet altijd even precies. Op de snelweg gaat alles vlot. 180 km/u is voor deze Integra geen probleem, al kunnen daar alleen onze Duitse buren echt van genieten. Het handmatige schakelsysteem lieten we al snel achterwege, voor dit soort machine is dat eigenlijk ook overbodig. De sportieve instelling valt uitstekend mee, maar in de meeste gevallen hebben we toch genoegen kunnen nemen met de "D" instelling. Als het dan ooit nodig was dan konden we gewoon terug of hoger schakelen. 

Overtuigend!

De houding van de Integra maakt slim gebruik van zijn directe link met de motorwereld met een precieze en stabiele wegligging, met in het bijzonder zijn lenigheid en licht voortrein. De eerder reactieve ophanging had volgens ons wel nog beter gekund. Hoe overtuigend is de Integra dan? Heel overtuigend om precies te zijn. Wij hebben de Integra met veel tegenzin moeten teruggeven aan de invoerder, aan zijn wegligging is helemaal niets op aan te merken. De combinatie van het motorblok en de transmissie is uiterst geslaagd en toont zich uiteindelijk aangenamer dan een klassieke vario. Bovendien heeft de Integra volgens ons een bijzonder geslaagde look, al blijft dat een heel persoonlijke appreciatie natuurlijk. Tot slot is er ook de bijzonder verzorgde afwerking dat we van Honda gewoon zijn geraakt, en met een scherpe prijs van 8.390 € beschikt de Integra over de nodige ingrediënten om een commercieel succes te worden. Alleen wie hem nog praktischer wil maken zal wat geld moeten voorzien voor een topcase of koffers.