De BMW Group, DaimlerChrysler AG en General Motors Corporation, hebben woensdag een verdrag ondertekend voor de gezamenlijke ontwikkeling van hybride krachtbronnen. Het onderliggende idee is niet om een uniek model op de markt te brengen, wel om hun kennis samen te brengen en een efficiëntere ontwikkeling van deze hybride systemen. Zelfstandig blijven Dit verbond zal zich focussen op de bimode, een hybride aandrijving die toe laat het brandstofverbruik te verminderen zonder de prestaties aan te tasten. Het basisconcept van de bimode zal gezamenlijk zijn, maar elke constructeur zal hem op zijn wijze, en met zijn karakteristieken, eigen aan de constructeurs, in zijn wagens verwerken. Gezamenlijk ontwikkelingscentrum Troy, Michigan USA, is waar dit « Hybride ontwikkelingscentrum GM, DaimlerChrysler en BMW » terechtkomt, dit nieuwe centrum zal instaan voor de modulaire en individuele systemen : elektrische motoren, elektronica, bekabeling, veiligheidssystemen, systeembeheer van de batterijen en hybride systemen. Bovendien zal dit centrum instaan voor de integratie van de systemen en projectbeheer. Een essentieel doelwit van dit centrum is om een dergelijke architectuur te ontwikkeling dat de integratie van de systemen feilloos aan de eisen kan voldoen van elke wagen en merk. Het bimode concept Dit is niet een ongekend concept, ofwel werkt de motor alleen, in samenwerking met twee elektrische motoren, of helemaal niet in het stadsverkeer. Dit laat toe schadelijke uitlaatgassen en verbruik te verminderen. GM en DaimlerChrysler hebben reeds een definitief akkoord ondertekend, BMW gaf reeds zijn goedkeuring en zou in de loop van het jaar ook tekenen. Fotos : © GM & DaimlerChrysler

Bron : GM - DaimlerChrysler - BMW