Waarom zich het hoofd breken ? De Azera zal u het leven vergemakkelijken. Voor grosso modo 40.000 euro's heeft u recht op een grote wagen, met een klassieke design, volledig uitgerust en voortgedreven door een benzine V6 van 235 pk. Voor het ogenblik toch, want binnenkort komt de diesel-versie uit. Volledig uitgerust Bij overvloed in uitrustingen, vindt met er in bulk, xenonlichten, een elektrische zonneklep achteraan, een ontvriessysteem voor de ruitenwissers vooraan, een regendetector, een cruise-control, een open dak, een parking distance control en een multimedia systeem met gps en tastscherm. En de opties ? Geen, hetzij één en ander metaalkleur. Raar beest De Azera heeft gestalte, zo zeer dat hij, rechts van ons aan de verkeerslichten, de nieuwsgierigheid oproept van een gast in zijn Duitse berline. Zijn verbazing blijft bij wanneer onze berline zich agressief vertoont met zijn V6. Toch veroorzaakt een wilde start het slippen van de wagen door de voorgedreven wielen, voordat een elektronische reactie komt. De benzine motorblok van 3342 cm³ compleet in aluminium, beschikt over 235 pk (173 kW) aan 6000 rpm en ontwikkelt een koppel van 304 Nm aan 3500 rpm. Wat het gemengd verbruik betreft, de constructeur geeft 10,2 liters aan per 100 km. Onopvallend Toch verkiest de Azera een nobel dan een onbezonnen rijgedrag. De fout ligt aan de automatische vijf-versnellingsbak die iets te lui is. Want hier speelt men de kaart van de stilte en van het kalme rijgedrag. Men kan toch ook kiezen voor het manuele rijgedrag, door zelf de versnellingen te wijzigen dankzij de sequentiële doos. Het is namelijk een uiterst belangrijk punt indien met de V6 wenst te horen. Ofwel duwt men de pedaal harder in, ofwel stelt men manueel de versnellingsovergang in om beter in de toeren te kunnen klimmen. Plomp Nochtans, de Azera is niet op zijn gemak wanneer men hem duwt. Goed ondersteund bij het rijden op lange trajecten alsook goede acceleraties, toch stellen er zich problemen bij kleine baantjes in een ondersteund ritme. Men voelt onaangename bakbewegingen. Nochtans hebben de ingenieurs speciaal gewerkt op de weglegging van de wagen. Hij werd zo voorzien van veringen met dubbele driehoek vooraan en zelfstandig achteraan, samen met een ESP, die standaard voorzien werd. Het servostuur met tandheugel vertoont zich te slap bij sportief rijgedrag en is er dus niet op voorzien. Het ABS werd verwant aan een EBD, die elektrisch de remkracht verdeelt. De remschijven zijn geventileerd vooraan en vol achteraan. Kan heel vlug gaan Gelukkig genoeg, op lange trajecten, geniet men van het eervolle prestatievermogen : van 0 tot 100 km/u geslaagd in 7,8 s en een maximale snelheid van 237 km/h. Men heeft het goed begrepen, deze wagen verkiest snelwegen dankzij de overtuigende V6. Een domein waar zijn comfort en zijn stilte er een werkelijke gezellige wagen van maken. Destemeer dat de ruimte en de bewoonbaarheid er optimaal zijn. De afwerking werd verzorgd, maar blijkbaar hebben de Europese en de Koreaanse niet altijd dezelfde smaken. Grote Al had Huyndai vroeger iets egoïstisch zijn wagen Grandeur genoemd, toch blijft de Azera echt een grote wagen. Hij meet 4895mm lang, met een wielbasis van 2780 mm. De koffer is evenmin belachelijk met 523 beschikbare liters. Bovenop, de achterklep is neerklapbaar… standaard natuurlijk. Voor lang De Azera zal elke klant bevredigen en zeker de liefhebbers van een grote comfortabele berline die grote banen wensen af te leggen in een ‘cool’ ritme. De standaard uitrusting is onbetwistbaar voor het kwaliteitsniveau van dit model. Hyundai België stelt eveneens een waarborg voor van 3 jaar, zonder kilometer beperking. En wanneer men de goede reputatie van Hyundai kent wat betreft de betrouwbaarheid, zal de koper van de Azera zeker kunnen rekenen op de levenslengte van zijn wagen. © Olivier Duquesne