Het is geen eenvoudige opdracht om de sterkhouders van het fel bevochten B-segment in Europa omver te werpen! Hoewel de Fiesta de handschoen in de ring heeft gegooid, blijven de Clio, Corsa, 208 en Yaris nog steeds gelden als de referenties van het segment, om er maar enkele te noemen. Naast deze rechtstreekse concurrenten heeft de Hyundai i20 ook nog te kampen met de steeds populairder wordende compacte SUV’s in Europa. En dat zelfs uit eigen huis, met zowel de Bayon als de Kona die hem op de tenen trappen. 

Gelukkig kan de Koreaanse hatchback sinds zijn derde generatie uit 2021 rekenen op een aantrekkelijke look en een moderne uitrusting om Europeanen te verleiden. Twee punten waarop ook deze facelift van begin 2024 sterk op inzet. Maar niet op de elektrificatie van zijn motoren, want zelfs de mild hybride benzinemotor op 48 volt is uit het Belgische gamma verdwenen.

Nog meer ‘sensuous’?



Hyundai is duidelijk nog tevreden met de ‘Sensuous Sportiness’-designtaal van de i20 en heeft besloten om geen grondige wijzigingen door te voeren. En dat is geen understatement, want we moeten het persdossier er al bijhalen om te weten waar de veranderingen zitten! We leren bij dat “de voorbumper en grille zijn verfijnd”, en dat “de achterbumper hertekend werd”. We merken ook nieuwe velgdesigns op in redelijke formaten, van 16 tot 17 inch, en voor de volledigheid ook nog drie nieuwe kleuren, waaronder dit frisse Lucid Lime Metallic.

Ruim interieur

Naast zijn strakke lijnen wordt de sportieve look van de i20 verder onderstreept door zijn relatief lange wielbasis van 2,58 m. Dat geeft hem niet enkel knappe proporties door zijn korte overhangen, maar het biedt ook een uitstekende binnenruimte voor het segment. Ondanks zijn praktische formaat van slechts 4,04 m geeft de i20 zijn achterpassagiers een genereuze beenruimte. Het koffervolume zit dan weer in de middenmoot van het segment. Elk model heeft nu 352 liter (1.165 liter met de achterbank plat), aangezien de 48 V-batterij van de mild hybride motorisatie niet meer aangeboden wordt, die een groot deel van het volume onder de bodem innam en nog maar 262 liter overliet.

Spelen op zijn sterktes

De evoluties springen ook niet in het oog wanneer je achter het stuur kruipt. Hyundai gaf zijn i20 in 2021 dan ook al een modern dashboard mee. Voor je ogen zitten er twee grote schermen van 10,25 inch. Die van de digitale cockpit is in verschillende stijlen in te stellen, terwijl het centrale aanraakscherm draadloze Android Auto/Apple CarPlay-connectiviteit biedt, net als kaartupdates vanop afstand (over-the-air). Er is ook een draadloze smartphonelader en het nieuwste BlueLink-telematicasysteem van Hyundai om je auto vanop afstand te kunnen controleren via je smartphone.

Bij de uitrusting zit ook een hoogwaardig Bose-audiosysteem en tal van veiligheidssnufjes, afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. Het infotainmentsysteem toont zich zeer capabel voor het segment en werkt vrij ergonomisch, al zijn het veelvoud aan menu’s en de kleine aanraakoppervlakken niet altijd even gemakkelijk in gebruik tijdens het rijden.



Gelukkig heeft de i20 zijn traditionele knoppen nog behouden voor onder meer de klimaatcontrole en de zetelverwarming.

Geconcentreerd motorengamma

De i20 had al geen dieselmotoren meer sinds zijn lancering in 2021. Met de facelift heeft Hyundai, zoals hierboven vermeld, ook besloten om de mild hybride benzineversies op 48 V uit het gamma te halen, net als de originele iMT-versnellingsbak waarmee je automatisch kon ontkoppelen door je voet van het gas te halen. Ook de krachtigste versie van de driecilinder turbo (120 pk) is niet meer beschikbaar in België. De atmosferische 1.2-benzinemotor van 84 pk (met een manuele vijfbak) is wel nog beschikbaar, maar enkel als basisversie Twist om de i20 een instapprijs van net iets minder dan 20.000 euro. Maar het gamma van de i20 2024 draait dus vooral om de 1.0 T-GDi-turbobenzine van 100 pk. Die kan je nog steeds bestellen met een manuele zesbak of met de DCT-automaat met dubbele koppeling en 7 verzetten.

Verzorgd rijgedrag

Ook onderweg verleidt de i20. Hij heeft een ietwat stevige demping, die sommige oneffenheden nogal droog doorgeeft aan zijn inzittenden, ook omdat de zetels wat vulling lijken te missen. Maar oncomfortabel wordt het niet, en die stijvere veren geven hem ook een plezierig weggedrag dat past bij zijn sportieve look, al had de besturing iets communicatiever mogen zijn. Op mechanisch vlak is de 1.0 T-GDi van 100 pk een aangename metgezel dankzij zijn souplesse en zijn levendigheid. Hij past ook goed bij de robotbak met dubbele koppeling, die van een geslaagde afstelling geniet. Maar de prestaties zijn niets om over naar huis te schrijven (0 tot 100 km/u in 11,4 seconden), waarbij de kleine driecilinder buiten adem lijkt te komen in de hogere toerengebieden.



Prijs Hyundai i20 2024

De Hyundai i20 is beschikbaar vanaf 19.999 euro met zijn atmosferische instapmotor en als basisversie Twist. Om te genieten van de 1.0 T-GDi-turbomotor van 100 pk in dezelde uitvoering, moet je 21.349 euro uitgeven. Gezien de optiepolitiek van Hyundai, waarbij je niets à la carte kan toevoegen, zouden we eerder kijken naar de Techno, die vanaf 22.999 euro wordt aangeboden met dezelfde motor. Wil je ten volle genieten van de uitrusting die de i20 te bieden heeft (verwarmde zetels en stuur, Bose-luidsprekers, automatische airco, handenvrij openen en starten, LED-koplampen, inductielader, dodehoekmonitor, enz.), dan moet je voor de Sky gaan, voor een catalogusprijs van 25.999 euro.

In alle gevallen moet je een supplement van 1.750 euro betalen om te kunnen genieten van de DCT-automaat. Dat zijn over het algemeen hogere prijzen dan in 2021 (die nog begonnen bij 16.599 euro met 84 pk of 19.099 euro met 100 pk). Maar aangezien al zijn concurrenten dezelfde stijgende trend hebben gevolgd de laatste jaren, blijft het een interessante prijs. Vooral omdat Hyundai een geruststellende garantie van 5 jaar biedt, zonder kilometerbeperking.



Ons verdict

De i20 is meer dan een knap gezichtje. Hij biedt ook een ruim interieur en is aangenaam om mee te leven, met een hoogwaardig infotainmentsysteem en een knappe veiligheidsuitrusting voor zijn segment. Zijn motorengamma is echter vrijwel beperkt tot de 100 pk sterke 1.0 T-GDi, zonder enige hybridisering.