Wie Thierry Neuville is, hoeven we jullie allicht niet meer uit te leggen. De Belgische rallypiloot rijdt sinds 2014 het WRC voor Hyundai, samen met copiloot Nicolas Gilsoul. De Belgische Hyundai-importeur wil met deze i20 Thierry Neuville de sportieve samenwerking met de rallyrijder extra kracht bijzetten.
Waaruit bestaat deze speciale editie precies?
Dat zie je meteen aan de buitenkant: Hyundai doopte de i20 in de oranje verf, en die bleef kleven aan de voorbumper, de voorste velgen en de achterbumper. De achterste velgen krijgen een grijze kleur, en achteraan op de kofferklep prijkt het logo van Thierry Neuville. De deuren krijgen een oranje-witte bestickering met “Thierry Neuville”-opschrift.
En binnenin?
Daar koos de Belgische Hyundai-importeur voor oranje accenten rond de ventilatieroosters en de schakelpook om het normaal strenge interieur wat op te vrolijken. De zetels kregen voor deze speciale editie een nieuwe bekleding in zwart alcantara met oranje stiksels en TN-logo in de hoofdsteunen. Verwacht geen inzetstukken in koolstofvezel, afgeplat stuur of sportievere schakelpook: op de opvallende bekleding na is deze i20 Thierry Neuville hetzelfde als een doordeweekse i20.
Heeft Hyundai iets aan het chassis gedaan?
Jazeker, al zijn ook daar de wijzigingen beperkt: geen sperdifferentieel of grotere remmen, maar een eenvoudige klassieke verlagingskit. De i20 TN ligt daarmee 25 mm dichter tegen de grond. De 17-duimsvelgen zijn trouwens de enige velgmaat op deze speciale editie, maar hoeven niet noodzakelijk besteld te worden. Maar daar komen we meteen op terug.
Wat zit er onder de motorkap?
Wat je maar wil: de Thierry Neuville-editie kan je namelijk bestellen op alle motorisaties en koetswerkversies van de i20, van deze driedeurs (die Hyundai “Coupé” noemt) tot de vijfdeurs en van de atmosferische instapbenzine tot de 1.6 CRDi .In ons geval ging het om de 1.0 T-GDi driecilinder turbobenzine van 120 pk en 172 Nm, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.
Hoe doet dat blok het?
De Belgische Hyundai-importeur heeft de motoren voor deze Thierry Neuville-editie ongewijzigd gelaten. Dat betekent dus dat je in dit geval een driecilinder hebt die wat hol reageert onderin de toeren, degelijk gedempt is in de middelhoge toeren en eens hij op dreef is gezwind richting begrenzer ronkt. De zesversnellingsbak schakelt vlot, al kon de spreiding net iets beter.
Rijdt hij dynamischer dan de gewone versie?
Zeker. De vooras reageert snedig en precies, en de aangepaste rijhoogte zorgt voor beheerstere koetswerkbewegingen. Daar waar we de gewone i20 net iets te braaf vinden sturen, komt deze i20 Thierry Neuville enthousiaster uit de hoek. Alleen blijft het jammer dat het stuur niet meevolgt: dat liet de Hyundai-importeur onaangeroerd, en voelt dus even licht en weinig gecentreerd aan als in de brave versie.
Rijdt deze i20 Thierry Neuville even comfortabel als de gewone versie?
Nee, en daar raken we meteen ook het pijnpunt aan van deze speciale editie. De i20 TN wint dan wel aan rijdynamiek, hij boet onvermijdelijk in aan comfort. De verlaging zorgt ervoor dat hij putten en kasseien – kortom: Belgisch wegdek – moeilijker verteerd krijgt. Daarnaast is er nog het panoramisch dak dat op onze testwagen gemonteerd werd, dat de hoofdruimte achteraan beperkt. Tel daarbij dat de zetels vooraan net iets te hoog staan, en je zit vooraan met hetzelfde probleem.
Hoeveel kost hij?
De volledige Thierry Neuville-uitvoering kost inclusief montage en btw € 2.965 bovenop de basisprijs. De kit omvat dus de kleuraccenten aan de buitenkant en binnenin, de verlaging, de specifieke velgen, de bestickering en de aangepaste zetelbekleding. Goed om weten is dat je niet de hele kit hoeft te nemen: je kunt zelf de elementen bepalen die je erop wilt. Bovendien hoeft het niet noodzakelijk oranje te zijn: Hyundai laat je kiezen uit acht kleurcombinaties, waaronder subtielere in zwart, zilver en grijs. Zoals gezegd kan je de kit bestellen op alle motorisaties en uitvoeringen, gaande van de instap-driedeurs tot de rijkelijkst uitgeruste diesel-vijfdeurs.
Besluit?
De Hyundai i20 Thierry Neuville is een originele manier om Hyundais steun voor zijn fabrieksrijder in de verf te zetten, en een cadeautje voor de fans. Verwacht echter geen GTI of hot hatch: onder zijn opvallende jasje blijft dit nog steeds een gewone i20. Een die weliswaar dynamischer rijdt dan de standaardversie, maar punten verliest op vlak van rijcomfort. Wij zouden de verlaging achterwege laten, maar hardcore rallyfans twijfelen wellicht niet.