Kenmerkend design
Het meest verrassende in de hele ‘Hyundai-zaak’ is de evolutie van het design. Het Zuid-Koreaanse merk liet de rijdende dozen uit het verleden achter zich en biedt nu sexy modellen aan. Met zijn sportieve en goed uitgewerkte lijnen trekt de i30 de aandacht naar zich toe. De koplampen onderstreept met leds dragen sterk bij tot de esthetische persoonlijkheid.
Druk interieur …
Hyundai heeft het misschien wel té goed willen doen. In het interieur is het niet altijd gemakkelijk om tussen de bediening en de vele knopjes op de centrale console de weg te vinden. Het lijkt wel alsof de helm van Goldorak geïntegreerd werd in het ontwerp van de boordplank en het geheel oogt niet echt vrolijk.
… maar wel ruim
Nochtans voel je je goed binnenin. De sfeer is niet speels maar verzorgd, dankzij de kwaliteit van de afwerking. Hieruit blijken de voordelen van de ontwikkeling in Europa: alles sluit perfect aan en de plastics, die zacht aanvoelen, stralen kwaliteit uit. Indrukwekkend, je gelooft bijna dat je in een Duitse premiumwagen zit. Nog een reden tot tevredenheid: er is ruim voldoende plaats voor iedereen. Zelfs de bestuurder moet het stuur niet meer tussen zijn knieën plaatsen. Alleen goed nieuws dus.
Op de weg
Na het lezen van de technische fiche, lijkt deze i30 niet bepaald de koning van de Autobahn: een 1.4 turbo met 90 paarden en 220 Nm vanaf 1.500 tr/min. Ondanks de bescheiden kenmerken getuigt de 1.4 CRDi van goede wil, op voorwaarde dat je hem boven 2.000 tr/min houdt. Daaronder moet je niet veel verwachten. Jammer, het rijcomfort in stadsomgeving wordt door dit gebrek aan soepelheid verstoord.
Toch blijft het verbruik van 5,6 l/100 km bescheiden. Dit gezegd zijnde: BMW bouwt een 320d die meer dan 180 pk ontwikkelt en minder dan 5 l/100 km drinkt. De manuele zesversnellingsbak vormt geen enkel probleem, zowel qua spreiding als bediening van de pook.
Toch niet slecht
Op de weg vertoont de Zuid-Koreaan een goed, gezond weggedrag en stuurt hij gemakkelijk. De precieze maar licht kunstmatige besturing is een goede partner, zelfs al scoren de Europeanen op dit vlak nog beter. De i30 is niet zo snedig als de Peugeot 308 of strak als de Ford Focus. Je put er dus niet hetzelfde plezier uit, maar het globale resultaat blijft uitstekend. Hoed af, want aan de eerste Hyundai’s die ik testte houd ik gemengde herinneringen over. Pas echter op als je een i30 bestelt en eis andere banden dan de Hankooks die vaak standaard aangeboden worden: ze zijn even doeltreffend als pantoffels op ijs.
Comfort van goed niveau
Na ophangingen die zo soepel zijn als marshmallows of zo hard als een stok, heeft Hyundai eindelijk een aanvaardbaar compromis gevonden voor de schokdempers en veren. We stellen ook de mechanische geluiddemping op prijs.
Wat de praktische kant betreft, is Hyundai genereus met bergvakjes en kofferruimte en is de moduleerbaarheid goed doordacht. Kortom, de i30 is ook een ideale metgezel om op vakantie te trekken.
Prijzen
Hyundai was vroeger bijzonder goedkoop maar is duurder geworden. Logisch, want de producten zijn er ook sterk op vooruitgegaan. Goed nieuws is dat de i30 1.4 CRDi met een prijs van 18.699 euro minder duur blijft dan de rivalen van het oude continent. Vervelend is echter dat Hyundai geen personalisatie kent. Met deze motor zijn twee afwerkingsniveaus beschikbaar, de top van het gamma is voorbehouden aan de 1.6 CRDi en het aantal opties is beperkt.
Hyundai staat wel garant gedurende vijf jaar, zonder kilometerbeperking!
Conclusie
Tegenover de vorige generaties boekten de recente Hyundai’s een spectaculaire vooruitgang. De i30 is even goed ontworpen en gebouwd als de beste Europeanen en doet er nog een schep bovenop met een verbluffend garantieprogramma en zeer redelijke prijzen. De enige gebreken zijn de trage motor bij lage toeren (heb je de middelen, kies dan de 1.6 CRDi) en de uitrustingspolitiek.