Van de i40 berline en break (de populairste versie) verkocht Hyundai tot nu toe 100.000 exemplaren. De Zuid-Koreaanse constructeur haalt hiermee een marktaandeel van 5 procent in het Europese D-segment, waar het nu eindelijk een rol van betekenis speelt, ook op de fleetmarkt.
Klanten geven aan dat ze vooral door het aantrekkelijke design voor de i40 kiezen en daarom heeft Hyundai bewust niet te veel gemorreld aan het uiterlijk. De i40 modeljaar 2015 krijgt een nieuwe lay-out voor de voor- en achterlichten, een hertekend zeshoekig radiatorrooster, een nieuwe voorbumper en nieuwe, geïntegreerde led-mistlichten. In het interieur ogen de materialen wat mooier en zijn er twee nieuwe multimediasystemen met aanraakscherm.
Automatische kofferklep
De i40 leent enkele snufjes van de grotere Genesis om zijn uitrusting verder uit te breiden. In de breakversie opent de kofferklep automatisch wanneer je met de sleutel op zak enkele seconden voor de koffer blijft staan. Geen onhandig gedoe dus met jouw handen of met voetbewegingen onder de bumper. De grootlichtassistent merkt tegenliggers op en schakelt de grootlichten vanzelf uit om andere bestuurders niet te verblinden. De i40 leest nu ook verkeersborden en geeft de snelheidsbeperking weer op het instrumentenbord.
Bochtenliefhebber?
Wie al eens met een i40 gereden heeft, weet dat het weggedrag niet bepaald zijn sterkste punt is (lees: het is geen bochtenliefhebber). De onderstelspecialisten kregen de opdracht om de balans tussen comfort en rijgedrag te verbeteren. Ze kwamen op de proppen met elektronisch gestuurde schokdempers en Advanced Traction Cornering Control, een systeem dat een sperdifferentieel nabootst door het binnenste wiel in een bocht af te remmen en meer kracht naar het buitenste wiel te sturen. Dat zorgt voor meer stabiliteit.
Nieuwe automaat
Onder de motorkap is er nog altijd keuze tussen een 1.7 diesel, 1.6 benzine en 2.0 benzine. De basisdiesel levert nog altijd 115 pk, maar de sterkere variant won 5 pk en haalt nu 141 paarden. Tot slot ontwikkelde Hyundai een nieuwe zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, die sneller en comfortabeler schakelt.