Bij ons is hij nog maar sinds afgelopen zomer op de markt, maar de Ioniq 5 krijgt nu al kleine verbeteringen voor het modeljaar 2023. De meest merkbare evolutie betreft de opslagcapaciteit van de ‘grote’ batterij. Die kan op dit moment 72,6 kWh aan, maar die capaciteit wordt verhoogd naar 77,4 kWh. Dezelfde waarde waarover zijn neef, de Kia EV6, sinds zijn lancering beschikt dus. Daarmee zal het rijbereik er ongetwijfeld lichtjes op vooruitgaan, al geeft Hyundai hierover geen cijfers vrij. 

Preconditionering

De update omvat ook een nieuw preconditioneringssysteem voor de batterij. Dat zorgt ervoor dat de batterij van de Ioniq 5 automatisch zijn temperatuur aanpast om de optimale oplaadomstandigheden te bereiken tegen dat de wagen bij een oplaadstation aankomt. Die functie wordt automatisch geactiveerd wanneer een laadstation geselecteerd wordt in het navigatiesysteem. 

Verbeterde ophanging

Tenslotte kondigt Hyundai ook aan dat het de reactiviteit van zijn schokdempers (‘Smart Frequency Dampers’) verbeterd heeft om het comfort te verhogen. In onze test schreven we al dat de ophanging van de Ioniq 5 wat beter mocht filteren. 

Deze Ioniq modeljaar 2023 zal beschikbaar zijn voor bestelling vanaf het tweede semester van 2022.