De Zuid-Koreaanse constructeursgroep Hyundai ziet de zaken duidelijk groot voor 2030. Binnen amper 6 jaar moet het elektrische gamma van de merken van de groep maar liefst 21 modellen tellen, maar er komen ook alternatieven op de batterij-elektrische aandrijflijnen...

Advertentie
Advertentie

Tussen de stortvloed aan nieuwe elektrische modellen die Hyundai de komende jaren gaat voorstellen, zijn er al twee van bekend, en het zijn niet de minste! De productieversie van de Seven Concept uit 2021 wordt binnenkort gelanceerd, maar krijgt de naam Ioniq 9. Hyundai is dan ook al een tijdje bezig met testwerk van zijn elektrische 7-zits SUV, die zijn basis deelt met de Kia EV9. Onze spionnen hebben al meermaals een gecamoufleerd exemplaar gespot van het model, zelfs al meer dan een jaar geleden

Helaas weten we nog niet heel veel over de Ioniq 9. Hyundai zegt enkel dat de productie ervan binnenkort van start gaat in zijn fabriek in Georgia, in de VS. Het model zou dus binnenkort voorgesteld moeten worden, misschien wel op het autosalon van Los Angeles, dat vanaf 22 november zijn deuren opent?

Hyundai Ioniq 9 en N Vision 74 komen eraan!

Aan de andere kant van het spectrum van deze grote elektrische 7-zits SUV, heeft Hyundai ook bevestigd dat het de sportwagen N Vision 74 in productie neemt. Ook hierover krijgen we helaas nog geen technische details te horen, dus we weten niet of de productieversie dezelfde hybride aandrijflijn op batterijen en waterstof overneemt van de conceptversie uit juli 2022. Die laatste ontwikkelde daarmee meer dan 500 kW (680 pk) en 900 Nm koppel!

Naast zijn batterij van 62,4 kWh, die een maximaal laadvermogen van 350 kW kan incasseren voor supersnel opladen, heeft de conceptcar nog een waterstoftank van 4,2 kg, die in 5 minuten volgetankt kan worden en waarmee de N Vision 74 een totaal rijbereik van meer dan 600 km haalt. Al lijkt ons de kans reëel dat de productieversie van de N Vision 74 enkel batterijen krijgt om zijn krachtige elektromotoren van stroom te voorzien.

Elektrische toekomst, maar met alternatieven

Hyundai ziet echter niet enkel toekomst in batterij-elektrische of waterstofmodellen. De Zuid-Koreaanse groep heeft ook de komst van een nieuw soort plug-inhybride aangekondigd. Deze EREV-modellen (Extended Range Electric Vehicle) worden volledig aangedreven door hun elektromotoren, terwijl de verbrandingsmotor enkel als generator dient. Een technologie die vandaag al vaak wordt gebruikt in China, maar die we ook bij ons al kennen sinds de BMW i3!

Volgens Hyundai moet dit type motorisatie een totale autonomie van meer dan 900 km mogelijk maken. De EREV-modellen komen tegen eind 2026 op de markt in Noord-Amerika en China, en zullen uitmaken van het C- en D-segment. De toekomstige hybride modellen van Hyundai krijgen ook een intelligente regeneratieve remfunctie en V2L-technologie.

Advertentie
Advertentie