De naam Dongfeng zal je misschien (nog) niet veel zeggen. Toch werd het bedrijf onder staatseigendom al in 1969 opgericht en heeft het een decennialange ervaring met het produceren van modellen voor Honda, Nissan en Peugeot-Citroën voor de Chinese markt. En nu komt het, net als tal van andere Chinese constructeurs naar Europa. We schreven in februari al over de plannen met het premium submerk Voyah, maar nu richt Dongfeng zich ook op meer prijsbewuste klanten met de Box.

Advertentie
Advertentie

De Dongfeng Box is een polyvalente elektrische stadswagen in het B-segment, met een lengte van 4,02 m, een breedte van 1,81 m en een hoogte van 1,57 m, op een wielbasis van 2,66 m. Daarmee is hij vergelijkbaar qua formaat met de nieuwe Citroën ë-C3. Een vergelijking die daar niet ophoudt, want ook het accupakket (Box: 42,3 kWh; ë-C3: 44 kWh) en het WLTP-rijbereik (Box: 310 km; ë-C3: 320 km) liggen erg dichtbij elkaar.

Luxe stadswagentje voor niet veel geld

Waar de Box zich onderscheidt, is op vlak van uitrusting. De Launch Edition is compleet uitgerust en biedt onder meer 17-inch lichtmetalen velgen, een 12,8-inch aanraakscherm met 360°-camera, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met verwarming én ventilatie(!), adaptieve cruise control, sleutelloos instappen en vertrekken, V2L-functionaliteit om externe apparaten van stroom te voorzien en een inductielader voor je smartphone. Zaken die je weinig tot nooit tegenkomt in een auto van deze klasse.

Launch Edition vanaf 22.990 euro in Nederland

En daarmee neemt de Dongfeng Box duidelijk voorsprong op de Citroën ë-C3, want het is met al deze uitrusting inbegrepen dat de Chinese elektrische stadswagen wordt aangeboden vanaf 22.990 euro in Nederland. Volgend jaar volgt de Style Edition, met een kleinere batterij (31,4 kWh voor 230 km autonomie) en iets minder uitrusting, voor een prijs die amper lager ligt: 21.990 euro. Vermoedelijk wordt de Launch Edition dan uitgefaseerd ten voordele van een duurdere topversie. Ter vergelijking: de Citroën ë-C3 heeft een vanafprijs van 23.300 euro, maar enkel als kale ‘You’-uitvoering. De completer uitgeruste Max kost minstens 27.800 euro.

Of de Dongfeng Box ook naar België komt, zal afhangen van of er een lokale invoerder wordt gevonden die het merk wil verdelen op onze markt. We achten die kans echter vrij groot, want Dongfeng wil duidelijk zijn aanwezigheid in Europa uitbreiden. De constructeur zou ook al aan het rondkijken zijn voor een Europese productielocatie om de verhoogde invoerheffingen voor Chinese EV’s te vermijden.