De ZS EV was MG’s eerste wapenfeit in ons land sinds de renaissance van het merk onder Chinees bewind. Het was destijds een van de goedkoopste elektrische modellen die je kon krijgen. Sindsdien is het gamma van MG flink uitgebreid, met nu ook diverse modellen met verbrandingsmotoren om particulieren te lokken met een nog lagere aanschafprijs. En nu is het tijd voor de tweede generatie ZS, die als Hybrid+ wordt gelanceerd.

Advertentie
Advertentie

De nieuwe MG ZS ziet er vertrouwd uit, maar is toch volledig nieuw. Het model neemt de slankere koplampen over van de eveneens recent vernieuwde HS, met standaard LED-verlichting, ook achteraan. In profiel zien we dat de raampartijen iets verder zijn doorgetrokken achteraan, wat voor een beter zicht rondom moet zorgen, terwijl de achterzijde eveneens iets vlakker oogt, met een zo te zien lagere tildrempel voor de kofferklep. Allemaal elementen die de nieuwe ZS iets praktischer zouden moeten maken.

Gemoderniseerd interieur

Het interieur van de MG ZS 2024 is ook volledig nieuw, met een moderner dashboard dat bestaat uit een bestuurdersdisplay van 7 inch en een nieuw infotainmentsysteem van 12,3 inch met ingebouwde navigatie en geconnecteerde diensten. De middenconsole is ook opgeknapt en krijgt nu een veel compactere bediening voor de transmissie, terwijl zaken als adaptieve cruisecontrol, een dodehoekmonitor en een achteruitrijcamera standaard zijn. Het tweede uitrustingsniveau voegt nog 18-inch lichtmetalen velgen, getinte achterruiten, kunstlederen zetels met elektrische verstelling voor de bestuurder, stuur- en zetelverwarming vooraan en een 360°-camera toe aan de reeds riante standaarduitrusting.

Advertentie
Advertentie

Altijd als hybride

Onder de motorkap is er nog meer nieuws te vinden. De atmosferische 1,5-liter en de 1-liter turbo op benzine zijn vervangen door een hybride aandrijflijn, bestaande uit een 1,5 liter-viercilinder van 102 pk en een elektromotor van 136 pk, goed voor een gecombineerd vermogen van 196 pk. Inderdaad, net als in de MG3 Hybrid+. De MG ZS Hybrid+ sprint daarmee van 0 tot 100 km/u in 8,7 seconden, terwijl de batterij van 1,83 kWh een normverbruik van 5,1 l/100 km mogelijk moet maken volgens de WLTP-cyclus.

Vanaf eind 2024?

Zoals ook het geval was bij de eerdere modellen van MG, wordt de nieuwe ZS Hybrid+ eerst in het Verenigd Koninkrijk gelanceerd in oktober 2024. Onze markt zou spoedig moeten volgen. Of de MG ZS EV ook wordt vernieuwd, is nog niet zeker. MG zou het model willen vervangen door de S5, een nieuwe elektrische SUV van 4,48 m lang op dezelfde technische basis als de MG4, die in 2025 op het toneel zou verschijnen.