De Ioniq gaat rechtstreeks de concurrentie aan met de Toyota Prius. De opstelling is dan wel identiek (vijf plaatsen, voorwielaandrijving, benzine- en elektromotor), maar de Koreaanse Hyundai is krachtiger dan zijn Japanse rivaal: 141 pk tegenover 122 pk. Aan de pomp verbruikt de CVT van Toyota minder dan de aangenamere automaat met dubbele koppeling van de Ioniq: 3,4 l/100 km voor de Ioniq (79 g CO2/km) tegenover 3 l/100 km (70 g CO2/km) voor de Japanner. De Prius blijft dus de zuinigheidskampioen!
Competitieve prijs
Maar de Koreaan kan vooral uitpakken met zijn prijs: een basisprijs van € 26.899, wat heel wat minder is dan de € 30.310 van de Prius. Hyundai België besloot om geen basisversie van de Ioniq in te voeren, waardoor de Premium-uitvoering (de instapversie bij ons) al rijkelijk is uitgerust: xenonlampen, navigatiesysteem, adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, parkeersensoren voor- en achteraan, handenvrij openen en starten,… De topversie “Executive” (€ 29.899) voegt daar nog verwarmde en geventileerde zetels aan toe, lederen bekleding en enkele aanvullende veiligheidszaken.
Garantie
Hyundai geeft vijf jaar garantie en pechverhelping, met een onbeperkt aantal kilometers. Op de batterij krijg je acht jaar garantie, maar die is beperkt tot 200.000 kilometer. Ten slotte biedt Hyundai drie jaar gratis onderhoud, met – verbazingwekkend genoeg – een beperking tot 45.000 kilometer.