De Hyundai ix20 heeft sinds zijn lancering eind 2010 een behoorlijk succes geboekt in het segment van de kleine monovolumes. Een leuke lijn, goed weggedrag, uitnodigend interieur en garantie van vijf jaar verklaren het succes van de jongste modellen van het merk.
Nieuwe topdiesel
Het gamma van de ix20 krijgt een nieuwe versie, aangedreven door de 1.6 CRDi met common-railtechnologie en turbo met variabele geometrie, die een knap vermogen van 115 pk en een koppel van 260 Nm tussen 1.900 en 2.750 tr/min produceert. De bak telt zes versnellingen. Hyundai kondigt een verbruik van 4,4 l/100 km en een uitstoot van 117 g/km aan, onder meer te danken aan het Blue Drive-pakket met start-stopfunctie, banden met lage rolweerstand en schakelindicator. De 1.6 CRDi is een mooie aanvulling voor de 1.4 CRDi, die zich tevreden stelt met 77 of 90 pk, en heeft een meerprijs van 750 euro tegenover de diesel met 90 pk.
Eerste test
Achter het stuur van deze nieuwe ix20 appreciëren we het extra vermogen, dat goed voelbaar is maar de auto niet verandert in een jachtvliegtuig. Het interieur, dat op de testwagen baadde in het licht dankzij het glazen dak, oogt goed maar niet echt fantasierijk. Ter hoogte van de voorruitstijlen hoorden we enkele stroomlijngeluiden en we waren verrast dat de start-stopfunctie niet werkte. Wellicht een probleempje met onze testwagen, want de collega-journalisten die deze presentatie bijwoonden konden het systeem wel gebruiken.