Tijden veranderen en het gaat alsmaar sneller. Terwijl de eerste generatie van de Twingo het 14 jaar uithield, zal dat maar 5 jaar zijn voor de tweede. Nu ja, niet helemaal want om eerlijk te zijn, moeten we hier eerder spreken over een facelift. Het doel: de kleine Twingo weer karakter geven.
Om het verkoopvolume te verhogen, moest de Twingo II in 2007 in de smaak vallen in zoveel mogelijk markten. Hij wordt verkocht in 40 landen (tegenover 18 voor de Twingo I) en staat op het podium van het Europese A-segment met een marktaandeel van 11 procent. Maar die mooie commerciële resultaten kunnen niet verbergen dat de ietwat saaie Twingo een flink deel aan persoonlijkheid heeft ingeboet. Renault keert op zijn stappen terug met dezelfde elementen die de eerste generatie zo vertederend maakten.
Terugkeer naar ronde vormen
De belangrijkste esthetische evolutie van de Twingo is zijn snoet, die stouter werd. Renault heeft het over “de terugkeer van de oorspronkelijke geest van de Twingo”. De koplampen kregen wenkbrauwen en nieuwe ronde lichten werden geïntegreerd in de bumper. Achteraan werden achteruitrijlichten toegevoegd aan de kofferklep, die onderaan gewelfd is. Niet revolutionair allemaal, maar we stellen vast dat deze evolutie de auto heel andere allures geeft.
Renault ging nog verder. De klanten kunnen nu kiezen voor nieuwe, gewaagde kleuren: Violet Fuchsia of Bleu Bermudes. En als dat nog niet volstaat, is er een nieuwe collectie van zes zelfklevers beschikbaar voor het dak, waardoor er nu in totaal 18 stickers zijn. De dealer kan na de verkoop ook imitatiestukken uit koolstofvezel plaatsen (zijschorten, spatlappen, wielkastverbreders, …).
Stof of glas
Zoals de eerste generatie uit 1993, kan de Twingo 2012 uitgerust worden met een open dak uit stof. Deze keer schuift het helemaal elektrisch. Het panoramisch glazen dak dat op de Twingo II verscheen, blijft in de catalogus. In het interieur stellen we vast dat er niet veel veranderd is. De deuren, de verluchtingsmonden en de bediening van de verwarming kregen een streepje kleur, maar dat is het ongeveer. De stuurkolom is nog altijd niet regelbaar in de diepte en hoewel Renault zegt dat het de kwaliteit van de plastics voor de boordplank verbeterd heeft, blijven die erg hard om aan te raken. Achteraan vinden we twee individuele verschuifbare zetels en een koffer met een inhoud van 165 tot 285 liter.
Meer dan een radio
Bij het ontwerpen van de vernieuwde Twingo hadden de ingenieurs van Renault niet de mogelijkheid om een gps in de boordplank te integreren: te ingewikkeld en te duur. Er staat dus geen Carminat TomTom op het programma, noch een houder voor een draagbare navigatie.
Eén van de optionele radio’s kan echter gekoppeld worden aan een iPhone of een iPod Touch. Dankzij een samenwerking met Apple kun je een applicatie downloaden met navigatiefunctie. Dit systeem, dat Oxygen heet, kan ook in realtime het brandstofverbruik van de bestuurder analyseren. Als een echte ecodrivingcoach geeft het systeem het ideale schakelmoment aan, waarschuwt het voor overdreven acceleraties en toont het hoe ecologisch je rijdt en hoeveel je verbruikt.
Mussendorst
Na een blik op de technische fiche van de Twingo modeljaar 2012 zou je denken dat er niets veranderd is onder de motorkap. Dat klopt niet helemaal, want de diesel- en benzinemotoren werden opnieuw afgesteld om nog minder energie te verbruiken. De 1.5 dCi is beschikbaar met 75 of 85 pk en verbruikt maar 3,4 l/100 km in de genormaliseerde cyclus (90 CO2/km). In de loop van 2012 zal dat zelfs nog dalen tot 3,2 l/100 km en 85 g/km. Dat is 28 procent of 1,1 liter minder dan de 1.5 dCi uit 2007. Zelfde vaststelling bij de benzineversies trouwens. Ook al zijn de CO2-premies geschrapt, de gebruikskost van de auto blijft erg interessant.
Weinig communicatief
Op de weg gedraagt de ‘nieuwe’ Twingo zich precies als de oude. Niet moeilijk: er is niets veranderd. Met een gewicht van minder dan één ton, toont hij zich zelfs met de kleine motoren heel levendig. Je verveelt je dus nooit achter het stuur, al is de elektronische stuurbekrachtiging nog altijd onvoldoende gekalibreerd en voelt ze de weg niet goed aan. In de stad, het favoriete terrein van de Twingo, hadden we graag een start-stopsysteem gezien. De prijzen lopen van 9.700 euro voor een basisversie tot 16.200 euro voor een GT dCi 85. Zonder premies, want die zijn er niet meer.