De situatie is ernstig. Bentley heeft (te?) lang boven de andere merken gestaan en zich niet verlaagd tot meer ecologische motoren. Het bleef bij 12 cilinders in W-vorm, met turbo's en een cilinderinhoud van een dikke 6 liter. Huiveringwekkend voor groene jongens. Maar dat staat allemaal op het punt te veranderen door de komst van een nieuwe V8.

Basismodel?

Wees gerust, de krachtige W12 is nog altijd van de partij, maar hij krijgt nu het gezelschap van een "kleine" V8 die in de wereld van Bentley het instapmodel moet voorstellen. "Basismodel" kunnen we het niet noemen, want zelfs deze V8 heeft een indrukwekkende conditie en stalen longen.

Stevig

Amper 4 liter cilinderinhoud en 8 cilinders. Waar gaat het heen met de wereld? Niet noodzakelijk in de slechte richting, want met een paar turbo's is deze kleine V8 toch mooi 507 pk sterk en heeft hij een vrachtwagenkoppel van 700 Nm tussen 1.700 en 5.000 tr/min. De voordelen? Een verbruik en CO2-uitstoot die dalen met 40 procent tegenover de W12 en een autonomie van 800 km. Over de prestaties valt niet te klagen: 290 km/u en minder dan 5 seconden van 0 tot 100 km/u.

Van 8 naar 4

Om het verbruik te drukken, had Bentley het slimme idee om de helft van de cilinders van de V8 uit te schakelen zodra de bestuurder zijn voet van het gaspedaal licht. De omschakeling van 8 naar 4 cilinders (en omgekeerd) gebeurt volgens de constructeur onmerkbaar.

Aan de buitenkant ...

Een bloempje naast het merklogo plaatsen om de ecologische verdiensten te benadrukken, dat durfde Bentley niet. In de plaats daarvan zien we specifieke uitlaatpijpen, een zwart radiatorrooster, een rood merklogo en nieuwe bumpers.

De prijs zal uiteraard dalen, maar het valt nog af te wachten in welke mate. De Continental GT V8 wordt op 9 januari 2012 gepresenteerd op het salon van Detroit. Niet alleen de coupé, maar ook de cabrio komt er als V8.