De naam Ioniq bestaat al in het Hyundai-gamma voor een compact model dat in 2016 op de markt kwam en dat zowel als hybride, plug-inhybride en EV verkrijgbaar is. Vandaag wordt IONIQ een zelfstandig merk binnen de Hyundai-groep, dat volledig aan elektrische modellen is gewijd.
Nieuw platform
De modellen van IONIQ zijn gebaseerd op een nieuw modulair platform, het Electric Global Modular Platform (E-GMP), dat speciaal voor modellen met batterij is ontwikkeld. Op die manier kunnen de binnenruimte en de moduleerbaarheid (verstelbare stoelen, ladevormig handschoenenkastje enzovoort) worden gemaximaliseerd.
Eerst een SUV in 2021
Het eerste model wordt de IONIQ 5, een middelgrote SUV-coupé. Hij zou in 2021 op de markt komen en zijn uiterlijk is afgeleid van dat van de concept 45 die Hyundai in 2019 liet zien op het salon van Frankfurt.
Berline in 2022
In 2022 volgt dan de berline IONIQ 6, die geïnspireerd zal zijn op de conceptcar Prophecy van maart van dit jaar. In 2024 tot slot volgt de IONIQ 7, een grote SUV.
Voorlopig wil Hyundai nog geen technische gegevens onthullen van de modellen van IONIQ. Maar het doel is wel glashelder: op korte termijn wil de Koreaanse constructeur een wereldleider worden in het segment van de elektrische auto.