Rimac is één van de succesverhalen van de elektrische autowereld. Wat een vijftiental jaar geleden begon als een hobbyproject van de Kroaat Mate Rimac, groeide uit tot één van de referenties onder de elektrische hypercarbouwers, met de nakende Nevera. Dat trok onder andere de aandacht en financiële steun van Porsche en Hyundai. Vorig werd Rimac zelfs mede-eigenaar werd van Bugatti, samen met Porsche.

Exit Hyundai

Dat laatste zou de Koreanen in het verkeerde keelgat geschoten zijn. Hyundai Group (Hyundai en Kia) betaalde in 2019 zo’n 80 miljoen euro in Rimac en kreeg daarvoor 12% van de aandelen. Voor de Bugatti joint-venture met Porsche verhoogde die laatste zijn aandeel in Rimac echter van 15% naar 24%. Vervolgens kreeg Porsche een aandeel van 45% in Bugatti, terwijl Rimac 55% van de aandelen van de Franse supercarbouwer in handen kreeg. Een (te) sterke band tussen de twee merken, waardoor Hyundai nu dus een exit uit Rimac zou plannen.

Ondertussen was Hyundai wel bezig met de ontwikkeling van een elektrische sportcoupé met brandstofcellen in samenwerking Rimac. De 681 pk sterke Vision FK concept die op de IAA in München voorgesteld werd, was daarvan een voorbode. Was, want Hyundai Group zou nu in zijn eentje verdergaan met de ontwikkeling van het model. Aan ervaring in elk geval geen gebrek, want de groep oogstte al heel wat lof voor onder andere zijn Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5, op hetzelfde platform gebouwd en respectievelijk de Europese en wereldwijde auto van het jaar, en waterstofmodellen als de Hyundai Nexo.


?