Om de aantrekkingskracht van zijn nieuwe Tucson op professionele bestuurders te vergroten heeft Hyundai het motorenpalet uitgebreid met een plug-inhybride variant met de naam Plug-in. Die behoudt de 1.6-turbobenzine (Smartstream T-GDi 1.6 in Hyundai-taal) van de ‘zelfopladende’ hybride, maar combineert hem hier met een sterkere elektromotor (66,9 kW/90,9 pk en 304 Nm). En natuurlijk heeft de stekkerversie ook recht op een batterij met een groter opslagvermogen: een lithium-polymeeraccu die 13,8 kWh aan stroom kan opslaan. Het gecumuleerde vermogen piekt zo bij 265 pk (350 Nm) en gaat standaard via een zestrapsautomaat naar de vier wielen.
De onlangs gefacelifte Jeep Compass van zijn kant heeft een plug-inhybride aandrijflijn met de naam 4xe. Het elektrisch deel verschilt van dat van de Tucson omdat de elektromotor (44 kW/60 pk en 250 Nm) rechtstreeks de achterwielen aandrijft, zonder mechanische verbinding met de vooras. De verbrandingsmotor geeft zijn kracht dan weer door aan de voorwielen. Het gaat om een 1.3-turbobenzine die hier verkrijgbaar is in een versie van 130 pk of een van 180 pk (telkens 270 Nm). Zo geniet je een totaalvermogen van 190 of 240 pk. Wij kozen voor die laatste om de confrontatie aan te gaan met de 265 pk van de Tucson Plug-in. Ongeacht het vermogen heeft de Jeep Compass 4xe een lithium-ionbatterij van het type nikkel-mangaan-kobalt met een inhoud van 11,4 kWh.
Uitrusting en afwerking: gelijkstand
Hoewel de facelift van de Compass uiterlijk niet in het oog springt (een geoefend oog merkt vooral een nieuw radiatorrooster en hertekende lichtblokken op), is de evolutie wel duidelijk voelbaar eens je aan boord stapt. Het gemoderniseerde infotainment is opgebouwd rond nieuwe, grote schermen, waarvan een iets hoger en centraal is opgesteld, terwijl het andere een virtuele cockpit vormt waarvan de leesbaarheid niet optimaal is. Verder geniet de hele aankleding, die is herwerkt, voortaan een mooie afwerking.
De Tucson moet zich op dit vlak echter niet schamen. Zijn bestuurderspost is even ‘spectaculair’ als zijn koetswerkdesign laat vermoeden, met een kaalgeplukt en hightech dashboard en een al even verzorgde afwerking.
In beide gevallen moet je echter wennen aan een ergonomie die niet altijd even vlot onder de knie te krijgen is (veel submenu’s) en aan soms te opdringerige rijhulpsystemen.
Qua uitrusting onderscheidt de Jeep zich door zijn vele rijmodi die zijn bedoeld voor ritten in het terrein (maar die in de praktijk zelden steek houden in een traditionele SUV voor bedrijven), tot en met de (nep)modus “4WD Low”. De Tucson repliceert met een spitstechnologische uitrusting, zoals de mogelijkheid om hem van op afstand te parkeren met de sleutel zonder dat je aan boord moet zitten, om hem bijvoorbeeld in een smalle plaats te maneuvreren.
In het gebruik is vooral de interne lader van zo’n 7 kW in beide wagens prettig omdat die de oplaadtijd beperkt tot ruwweg 2 uur.
Comfort: punt voor Hyundai
Qua comfort is er daarentegen geen vergelijking en weet de Tucson zich duidelijk te onderscheiden. In de eerste plaats is zijn schokdemping veel vergevingsgezinder. Het wegcontact van de Jeep Compass 4xe is veel stugger. Daarnaast gebruikt de Tucson zijn sterkere/meer koppelrijke elektromotor voor vlottere hernemingen in de elektrische modus. En in de hybride programma’s kent de Koreaanse SUV bovendien een meer vloeiende interactie tussen zijn verschillende motoren en een betere sturing van zijn automatische versnellingsbak. De automaat van de Jeep werkt minder vloeiend in hybride modus. En tot slot heeft de Tucson ook nog eens een grotere koffer (558 liter tegenover 420 liter voor de Compass 4xe), die beter toegankelijk is en een meer verzorgde moduleerbaarheid (achterbank neerklapbaar in verhouding 40/20/40 en met verstelbare rugleuning) en is de instap achterin wat praktischer.
Je moet je meer aan boord ‘hijsen’ in de Jeep. Maar hij heeft ook een ruim interieur. Op praktisch vlak neemt de Compass 4xe bovendien een reservewiel onder de koffervloer mee als je dat zou willen, wat een zeldzaamheid is in een plug-inhybride.
Motor: punt voor Hyundai
Zoals we al schreven toont de hybride aandrijflijn van de Hyundai zich aangenamer in het gebruik. Het krachtiger elektrische gedeelte is guller en door het gebruik van een ‘conventionele’ vierwielaandrijving kan bovendien de werking van het geheel soepeler worden gemaakt. De Tucson gaat nog een stap verder door een veel groter puur elektrisch rijbereik te bieden. Met maximaal opgeladen batterij en de elektrische rijmodus geforceerd ingeschakeld geraakten wij 59 kilometer ver in de Tucson en 39 kilometer in de Compass.
Wegligging: punt voor Jeep
De Compass neemt met zijn stuggere ophanging wraak bij een ‘dynamische’ rijstijl. Hij gaat minder rollen en blijkt minder plomp dan de Tucson Plug-in. Die laatste zondigt bovendien door een minder communicatief en kunstmatig aanvoelend stuur. De besturing van de Compass overtuigt beter en bedient een preciezere voortrein.
Budget: punt voor Hyundai
De Hyundai Tucson Plug-in is in België verkrijgbaar vanaf 44.249 euro in de variant Techno. Je betaalt 45.249 euro voor de Feel (ook beschikbaar als Feel N-Line met een sportievere look voor 47.499 euro). De versie Shine van zijn kant kost 50.249 euro (51.249 euro voor de Shine N-Line) en biedt een rijkelijke uitrusting.
Bij Jeep beginnen de prijzen een trapje hoger. Of toch als je kijkt naar de plug-inhybride van 240 pk die vergelijkbaar is met de Tucson Plug-in. Reken op minstens 47.640 euro voor de Trailhawk of 50.140 euro voor de S. Als je echter genoegen neemt met de tot 190 pk ‘toegeknepen’ versie, dan zakt de startprijs van de Compass 4xe naar 44.840 euro in het uitrustingsniveau Limited.
Hoe dan ook neemt de Tucson in dit hoofdstuk de leiding door zijn ruimere garantie (5 jaar zonder kilometerbeperking in plaats van slechts 2 jaar), een lagere gehomologeerde CO2-uitstoot (31 g/km in plaats van 45 g/km voor de Jeep) en een lager reëel verbruik.
Over een gemeenschappelijk parcours van 120 kilometer dat we aanvatten met in beide gevallen een volle batterij klokten we een dorst naar loodvrij af van 3,5 l/100 km voor de Tucson en 5,9 l/100 km voor de Compass.
Besluit: winst voor Hyundai
Met zijn Tucson Plug-in biedt Hyundai een overtuigender aanbod dankzij een beter afgestelde hybride aandrijflijn en wat meer verzorgde praktische aspecten (vooral dan het koffervolume). De SUV van Hyundai neemt dus een voorsprong op de Jeep Compass 4xe, die zich dan weer vooral onderscheidt door zijn meer dynamische rijgedrag op de weg en een breder gamma aan instellingen voor in het terrein. Al zal de Compass 4xe van bijna 50.000 euro vaker te vinden zijn op de parking van een groot bedrijf dan in een boswegeltje.
Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: