Terwijl Porsche in e-fuels een oplossing ziet voor de toekomst, en Audi dan weer helemaal niet, start Hyundai Motor Group, het moederbedrijf van zowel Hyundai als Kia, met een project om de ontwikkeling ervan te onderzoeken. Het opmerkelijke is dat het daarvoor samenwerkt met de Saudische aardolieproducent Aramco en ook de King Abdullah University of Science and Technology (KAUST) uit hetzelfde land. Saudi-Arabië, dat rijk werd dankzij oliedollars, is daarmee misschien op zoek naar een nieuw verdienmodel voor de toekomst.
Doel: koolstofneutraliteit
Het project moet onderzoeken met hoeveel de uitstoot van broeikasgassen teruggedrongen kan worden door het gebruik van e-fuel in hybride voertuigen. Aramco staat daarbij in voor het ontwikkelen van de brandstof, terwijl Hyundai een verbrandingsmotor op punt stelt om zo proper mogelijk met die brandstof om te gaan. De autobouwer hoopt met die nieuwe motortechnologie de uitstoot van traditionele brandstoffen terug te dringen en koolstofneutraliteit te bereiken.
Door de hoge olieprijzen zag Aramco zijn nettowinst in 2021 verdubbelen tot 110 miljard dollar. Een deel van dat geld investeert het nu in onderzoek naar properdere brandstoffen. Eerdere studies waren echter eerder sceptisch over de milieuvoordelen. De e-fuel die nu onderzocht wordt, is samengesteld uit groene waterstof (die door middel van hernieuwbare elektriciteit gemaakt wordt door middel van de elektrolyse van water) en koolstofdioxide. Het resultaat is volgens het project een 80% lagere CO2-uitstoot over de volledige levenscyclus. Dat moet in combinatie met een efficiënte verbrandingsmotor in een hybride configuratie zorgen voor optimale resultaten.
Concrete resultaten moeten we echter nog niet meteen verwachten, het onderzoek loopt nog gedurende twee jaar.