Imperia Automobiles ontstond in 2009 in Luik. Het bedrijf wilde het verdwenen merk Imperia nieuw leven inblazen en zijn modellen met PowerHybrid-technologie voorzien. De Imperia was een roadster met tijdloze lijnen die zijn inspiratie haalde in de Luikse modellen tussen 1904 en 1958. Maar eind 2015 moest het kleine bedrijf juridische bescherming vragen om zijn activiteiten voort te kunnen zetten. Sindsdien werd er nog maar weinig informatie vrijgegeven over de toekomst van het merk.
PowerHybrid: sport en prestaties
De aandrijving van de nieuwe Imperia GP-roadster zou gebruik maken van technologie die specifiek voor dit model ontwikkeld werd. De verbrandingsmotor schoot automatisch ter hulp als de elektrobatterij leeg was. De hybride aandrijving zorgt voor de energie van de motor en het opladen van de batterij.
Die batterij beloofde een rijbereik van 70 kilometer, en de chauffeur kon zelf bepalen wanneer ze gebruikt werd afhankelijk van zijn traject (snelweg of stad). Eens ter bestemming was een 220V-netwerk voldoende om de batterij in 5 uur weer op te laden.
De Imperia GP zou door de aandrijving 6 seconden nodig hebben in volledig elektrische modus om 100 km/u te bereiken, en 4 seconden in hybridemodus. Dat zou worden gecombineerd met het verbruik en de CO2-uitstoot van een Smart ForTwo.
100% elektrisch
Deze veelbelovende technologie is echter achterhaald. Dat zegt Laurent Minguet, de grote baas van EVS, een bedrijf dat gespecialiseerd is in videobeelden. Hij wil Imperia kopen en deze keer een 100% elektrische Imperia GP op de markt brengen. Minguet wil 10 tot 15 miljoen euro investeren om het project het daglicht te laten zien. Zijn bod kwam onlangs binnen bij de curators van het Imperia-dossier.