Europese uitlaatgasnormen bepalen hoeveel schadelijke stoffen in de EU verkochte auto’s met verbrandingsmotoren mogen uitstoten. Alle vandaag nieuw verkochte auto’s voldoen aan de Euro 6-norm, maar Europa werkt al lange tijd aan de volgende generatie van de uitstootnorm, Euro 7. Die laat echter al lang op zich wachten, terwijl hij toch al in 2025 moet ingaan. Daardoor hebben autobouwers op dit moment nog maar iets meer dan 2 jaar en een half om de ontwikkeling van hun motoren daarop af te stemmen.

De properste verbrandingsmotoren ter wereld”

Maar volgens Europees Commissaris voor interne markt Thierry Breton is er dus licht aan het einde van de tunnel. In de Milieucommissie van het Europese Parlement zei de Fransman dat de Europese Commissie vooruitgang boekt met het opstellen van de nieuwe regels rond de uitstoot van verbrandingsmotoren, en dat hij verwacht dat er in juli van dit jaar een akkoord is. Eerder zei Breton al dat de Euro 7-norm er toe moet leiden dat Europese autobouwers de auto’s met “de properste verbrandingsmotoren ter wereld” moeten gaan bouwen.

2025 lijkt nog veraf, maar als je weet hoe lang het duurt om een verbrandingsmotor te ontwikkelen en te homologeren, is het 5 voor 12. Kijk maar naar de chaos die de overschakeling van de NEDC-norm naar de WLTP-norm voor het bepalen van het gehomologeerde verbruik van auto’s met zich meebracht. Audi heeft eerder al aangekondigd de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren stop te zetten en volop te gaan voor elektrificatie, onder andere door de grote uitdaging die de Euro 7-norm zal vormen. BMW lijkt dan weer minder problemen te hebben met de invoering van de nieuwe norm, en CEO Oliver Zipse waarschuwt voor een te snelle volledige overschakeling op elektrische auto’s.


?