Pierre-Benoit Sepulchre

26 APR 2017

In Kopenhagen vervangt de fiets de auto

De Deense hoofdstad plukt de vruchten van stevige investeringen.

Weer of geen weer: elke ochtend rijden duizenden inwoners van Kopenhagen met de fiets naar hun werk. De fietspaden lopen er door parken, over bruggen en vaak onder wegen door, en monden allemaal uit in grote fietsparkings.

Kopenhagen is daarmee recordhouder in Europa. In november 2016 reden er dagelijks meer dan 265.700 fietsen rond in de Deense hoofdstad, tegenover 252.600 auto’s. Maar daar willen de Denen het niet bij laten. Tegen 2025 moet 50% van de lokale bevolking zich per fiets verplaatsen. Daarmee moet er jaarlijks 10.000 tot zelfs 20.000 ton CO2 minder worden uitgestoten.

Lokale overheden hebben overigens een brochure uitgegeven, omdat er regelmatig conflicten ontstaan tussen locals die al van kleins af gewoon zijn om te fietsen, en toeristen die er vaak niet mee vertrouwd zijn. Eerder moest Amsterdam al een gelijkaardige maatregel nemen.

Iedereen op de fiets

In Kopenhagen hebben twee inwoners op drie geen auto. Autodelen tussen buren of vrienden gebeurt er vaak, waardoor het verkeer vloeiender loopt en de lucht in de stad er zuiverder is. De fiets stond centraal bij heel wat investeringen en infrastructuurwerken. Die strategie begon 40 jaar geleden al.

Vandaag telt de stad 400 kilometer aan fietspaden, en zelfs een fietspad waar dagelijks ongeveer 40.000 fietsers op rijden. De 50% verplaatsingen die tegen 2025 met de fiets gebeuren, moeten ervoor zorgen dat de stad over acht jaar koolstofneutraal is. Kopenhagen is bovendien een stad met een van de laagste aantallen verkeersongevallen. Er vallen minder dan 15 dodelijke slachtoffers per jaar. Daar zijn de lokale overheden natuurlijk bijzonder fier op.
Advertentie
Advertentie
Advertentie