Je moet erkennen dat de FX er wel staat en zich differentieert van de Europese productie. Het model in kwestie, in de afwerking S Premium, beschikt als extra’s over 21-duimsvelgen om de grote wielkasten op de vier hoeken van deze imposante SUV (487 cm) te vullen. Het V9X-motorblok erft hij van Renault en verscheen eerst in de Laguna Coupé. Deze diesel werd gekozen opdat de FX in Europa een meer aanvaardbare motor zou kunnen aanbieden dan de V8 benzine. De motor werd herwerkt en levert enkele pk’s meer (238 tegenover 235 pk) maar ziet zijn koppel stijgen van 450 tot 550 Nm, een waarde die zonder problemen verwerkt wordt door de zeventrapsautomaat van Nissan, een combinatie die mogelijk werd door de motor in lengterichting onder de kap van de FX te monteren.

Geavanceerd chassis

Bij koude temperaturen steekt het Renault-Nissan-blok zijn ‘volkse’ oorsprong niet weg, maar eens op bedrijfstemperatuur verspreidt hij in het interieur een harmonieus en aangenaam geluid dat niet te sterk doordringt. De meer dan behoorlijke prestaties worden niet geholpen door de automaat, die in vergelijking met de Europese standaarden voorbijgestreefd is. Hij reageert traag, moedigt een sportieve rijstijl zeker niet aan en overtuigt niet bepaald op bochtige wegen, met hernemingen op het verkeerde moment. Je kunt de zaak wel een beetje corrigeren met de schakelpaletten aan het stuurwiel, maar volledig oplossen lukt niet.

Het onderstel werd beter verzorgd en kreeg in het geval van onze FX 30D S testwagen schokdempers die voortdurend aangepast worden en meesturende achterwielen, terwijl de vier wielen aangedreven worden. Het onderstel getuigt van een goede wendbaarheid, maar als de bestuurder zich een beetje laat gaan, zullen de passagiers snel om genade smeken want de gecontroleerde dempers voorkomen niet dat het koetswerk overhelt.

Leuk weggedrag

De Sport-stand van de ophanging verhelpt dat probleem, maar maakt de FX minder comfortabel, zeker met de 21-duimswielen. Dezelfde passagiers zouden dus weer kunnen tegenspartelen. Dit gezegd zijnde, we vervelen ons niet achter het stuur van de FX, die ondanks alles een uitstekend, gezond en geruststellend weggedrag biedt en die tegelijk levendig is en het comfort bewaart. Vraag gewoon niet het onmogelijke: we zitten in een SUV met grote afmetingen en een navenant gewicht, hij kan zich natuurlijk niet gedragen als een kleine berline.

De remmen doen een beroep op stevige geventileerde schijven van 355 mm vooraan en 350 mm achteraan, geklemd door remklauwen met vier zuigers vooraan. Geheel tot voldoening. Je ziet het, de FX doet nauwelijks onder voor de te duchten Europese concurrentie (BMW, Porsche, BMW, …).

Originele stijl

De FX scoort zelfs punten met zijn lijn, opmerkelijk zeldzaam en origineel in dit standvastige segment en een aangename afwisseling voor de Duitse stijl, die ons niet altijd bevalt. Ook het interieur is mooi getekend en breekt met de Duitse ernst. Enkele niet zo ernstige details kunnen beter als je echt wil muggenziften, maar de ontvangst binnenin stelt de meest veeleisende klanten tevreden. De afwerking is verzorgd, de uitrusting gigantisch. Niets lijkt te ontbreken op onze S Premium. Hij kost 66.900 euro en telt maar één optie: metaalkleur voor 950 euro. Al de rest is opgenomen in de standaarduitrusting.

Andere benadering

Behalve de reeds genoemde achterwielsturing en continu variabele schokdemping, vermelden we ook nog de variabele stuurbekrachtiging, de bandendrukcontrole, de actieve hoofdsteunen vooraan, de regen- en lichtsensoren, de intelligente snelheidsregelaar, de waarschuwing voor een dreigende botsing, het lane departure warning en meesturende bixenonkoplampen.

De comfortuitrusting is even talrijk: achteruitkijkspiegels die zich verstellen als je de achteruitversnelling inschakelt, een panoramisch zicht van 360 graden, het aanraakscherm met gps, de Bose-geluidsinstallatie met harde schijf van 10 GB, de Bluetooth- en iPod-verbinding, stembediening, intelligente toegang met geheugenfunctie voor de zetels, het stuur en de spiegels, automatische klimaatregeling met twee zones, een lederen interieur, elektrische, verwarmde en gekoelde zetels, enzovoort.

Allemaal extra’s waarvoor je veel moet bijbetalen bij de Duitse constructeurs. Een FX kost gemakkelijk 10.000 tot 20.000 euro minder dan zijn Duitse concurrenten met dezelfde uitrusting, terwijl zijn lijn veel origineler is. De prijs van het imago?