Na de rush in december 2011 daalt het aantal inschrijvingen scherp sinds begin 2012. Een korte blik op de markt en een analyse van automobielfederatie Febiac.

- 17,73 %

In februari 2012 daalden de inschrijvingen met 17,73 procent tegenover februari 2011 tot 43.716 auto's. Alle sectoren gaan achteruit, behalve die van de distributietrucks, die standhouden. Tellen we de eerste twee maanden van het jaar samen, dan zien we een daling met 16,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Volgens Febiac

Deze slag kan worden verklaard door het stopzetten van de CO2-premies sinds 1 januari 2012. Dat zorgde voor een echte rush op nieuwe wagens in december 2011, met recordverkoopcijfers tot gevolg. Deze premies van de federale overheid waren alleen voor particulieren en speelden voor de kopers een grote rol in hun keuze, zo blijkt nu uit de toestand van de markt. Bovendien hebben veel kopers hun aankoop uitgesteld door de nieuwe Belasting op Inverkeerstelling (BIV) in Vlaanderen, in werking sinds 1 maart.

De moeilijke economische context is niet bepaald gunstig voor een bloeiende automarkt. Het herstel zal lang en pijnlijk zijn en in 2012 zullen ongeveer 500.000 nieuwe wagens ingeschreven worden.

De merken

Terwijl Volkswagen in 2011 op kop van de verkooplijsten stond, lijken nu de Franse merken hun wil op te leggen. Citroën klimt naar de eerste trede van het podium in februari, gevolgd door Renault, Peugeot, VW en Opel. Alle merken gaan sterk achteruit, alleen Mercedes, Fiat en Kia houden stand. Land Rover, Jeep, Lexus, SsangYong en Lancia kenden dan weer een knalstart van het nieuwe jaar. Seat, Honda en Toyota kregen zware klappen.

In de eerste twee maanden van 2012 haalt Renault de koppositie, voor VW, Citroën, Peugeot en Opel.